family.reismee.nl

Het goede leven in Pedasi

Dag 5-8 (11-14 juli 2017)

Van vulkaan in El Valle naar de Pacifische kust in Pedasi. In een uurtje of 3 rijden we naar de kust. Uiteraard nemen we weer een stuk panamercan highway en zakken dan af naar een groot schiereiland. Onderaan dat schiereiland ligt Pedasi. Een klein dorpje dat leeft van de toerist die hier komt om te surfen, vissen, stranden te bewonderen. "Eindelijk een blauwe lucht". Yvo is blij, dit was waar hij voor kwam! Hij baalde dat we veel bewolking hebben gehad. Wij vonden het niet zo erg, want met zon is het zo 10 graden warmer. En het was warm zat. Zelfs de regen voelt hier als een warme douche.

Ons hotel Casa Lajagua is fantastisch. Ze hebben 8 kamers, met heerlijk zwembad en een prachtige open woongedeelte. Alles is toegankelijk. En de mango's liggen ook hier voor het oprapen! De eigenaren hebben 3 honden en 2 katten. De jongens zijn er niet bij weg te slaan. Mooier kunnen we het niet hebben.

We hebben voor de tweede dag (met mooi weer) een boottocht geregeld naar iguana island. Een onbewoond eiland met witte stranden, zoals je ze op tv ziet. De fregatvogels hebben hier hun nest, de iguana's (leguanen) liggen te bakken op het strand en onderwater is het een visparadijsje. Nooit zoveel verschillende soorten en kleuren kogelvissen gezien. Dat zijn van die vierkante vissen. En de eerste zeeschildpad in Panama zwom voor onze neus tijdens het snorkelen.

Maar het indrukwekkends waren wel de walvissen. Op de heenweg in de boot, kwamen we er een tegen die we tot 25 meter afstand konden benaderen. De walvis speelde met een boomstam in het water en bleef wel 15 minuten aan de oppervlakte. Vanaf ons eiland hebben we een moeder met baby gezien, die we later nog op zee nog even gevolgd hebben. Fantastisch dat die grote beesten zo dicht op het land zwemmen. Ik denk dat de jongens die toen in het water lagen, er nog geen 200 meter van verwijderd waren.

's avonds begint het te onweren en te regenen. De volgende ochtend regent het nog steeds. Het zwembad loopt inmiddels over, zoveel water valt hier uit de hemel! Als dan ook de elektriciteit uitvalt (en daarmee de WiFi) besluiten we toch maar op pad te gaan. Het enige jammer is, met zo'n druipnatte dag, dat hier behalve stranden verder niets te doen is. Dus dan maar naar het strand. In Venao beach besluiten we dat we toch iets van deze dag moeten gaan maken en besluiten een cursus surfen te nemen. Als het tij hoog genoeg is gaan we aan de slag met ieder een surfboard aan ons been, en twee surfleraren. Eindelijk stopt het ook met plenzen. De boys hebben het snel onder de knie. Gary en ik prutsen, zijn iets minder getalenteerd. Dat valt vies tegen maar wel erg leuk om te doen! De golven zijn hier perfect. Het is dan ook een waar surfparadijs op dit strand.

Eric, Sylvie Niels en Casper

Wat leuk om jullie verhalen weer te lezen. Wij hebben ook een fantastische vakantie in Brazilië. Genieten enorm van de natuur, de dieren en het lekkere eten.
Heel veel plezier nog en na onze vakanties moeten we maar snel afspreken.