family.reismee.nl

Snorkelen en surfen in Santa Catalina

Dag 9-12 2017 Santa Catalina (15-18 juli)

We gaan zonder al te veel spierpijn van de eerste surflessen op weg naar Santa Catalina. Een ander surfparadijs op bijna 4 uur rijden. Wel moeten we eerst weer terug naar de pan america highway, want langs de gehele kustlijn is geen weg. Het is hier geheel ontoegankelijk, alleen rotsen en jungleachtige begroeiing. Vanaf de boot kun je dat goed zien. We zitten in Santa Catalina vlak bij Isla Coiba een prachtig eilandengroep natuurreservaat op 80 kilometer vanaf waar ons hotel ligt. Met onze snorkeltocht varen we die kant op en doen nog 3 kleinere eilanden aan. De eilandjes zijn echt zoals je een tropisch eiland voor je ziet: goud geel zand, palmbomen, en blauwe zee. Het snorkelen is super, alhoewel we wel verwend zijn met onze snorkelervaring in Indonesië. Op isla Coiba zien we eindelijk ook aapjes. Onderweg komen we een grote groep dolfijnen tegen. Ergens op dit eiland is nog een gevangenis die tot 2004 gebruikt werd. Maar daar komen we niet. Te afgelegen, ontsnappen lukte ook nooit!

Het zijn geen fantastische snorkelgidsen. Men praat geen woord Engels en ze doen ook weinig moeite om de juiste plekken aan te wijzen. Maar op eigen initiatief komen we ook ver: trompetvissen, rog, maanvissen en veel anderen, maar helaas geen haaitjes. Die zouden hier ook zitten. We hebben leuk gezelschap aan boord. Een studente die in augustus een jaar in leiden gaat studeren bij voorbeeld, en een gezinnetje met een knulletje van 3 die zich prima vermaakt met de jongens in zee. Bij terugkomst moesten we maar zien hoe we weer bij het hotel kwamen. Op de heenweg werden we nog opgehaald, in een hele gare bak met een 3 jarige aan het stuur! We reden bijna de greppel in. In Panama kan dat. Daar nemen ze het niet zo nauw.

Op de fiets gaan we op zoek naar en restaurantje. We zijn nog niet binnen of het stortregent, onweert en het houdt niet op. Na het eten (heerlijke curry, verse tonijn) hebben we nog even gewacht maar er zat niets anders op dan de camera in een plastic tas te doen en heeeeeeeeel hard terug te fietsen! Het zijn geen Nederlandse kwaliteit fietsen. Maar we komen er wel. Drijfnat!

De tweede dag hier huren we een surfplank maar behalve Kay bakt niemand er iets van. 's middags maar ff relaxen voor ons hotel bij het zwembad. Hebben we nog weinig gedaan. De zon schijnt vandaag weer volop. Fijn!

(foto's volgen later)

Oma

Gelukkig dat jullie water dicht zijn.Er valt daar wel wat.
Je blijft wel in beweging.Goede conditie is belangrijk hè Veel plezier,op naar de
Volgende regenbui.???☔️☀️

Tjaart en Mireille

Heerlijke avonturen weer! Leuk om te lezen dat jullie weer volop genieten met elkaar!