family.reismee.nl

De bergen van Boquete

Dag 13-16 2017 Boquete (18-21 juli)

Boquete ligt op 1200 meter hoogte naast vulkaan Baru (3500 meter). Deze is al heel lang niet actief meer. Onderweg, langs de panamerica highway, komen we langs een paar kleine demonstraties. Een ervan staat tegenover wel 30 man vol bewapende ME'ers. Indrukwekkend. Ze willen voorkomen dat de mensen de snelweg gebruiken om te protesteren! Gelukkig rijden we er zo langs.

We verblijven in een B&B in de buurt van Boquete, in het plaatsje Caldera. Chris en Lorraine zijn Amerikanen die nu gepensioneerd zijn en hier een heerlijk groot huis hebben. Prachtig op een heuvel gelegen met uitzicht op een groene vallei en bergen. Hij is hier dierenarts geweest en samen hebben ze hier de B&B en houden creatieve workshops. Het is hier heel landelijk. Er wonen veel boeren, maar waar het land niet bewerkt is, is het een grote jungle. Als je hoger de bergen in gaat wordt er van alles gekweekt, van uien, paprika's, tomaten, kool tot koffie.

We hebben onderweg van alles gezien. Ondanks dat dit een van de toeristische hoogtepunten is, is het allemaal nog heel erg toegankelijk, eenvoudig. Er zijn in het stadje zelf maar een paar restaurantjes en souvenierwinkels. Het is het allemaal net niet, maar daardoor ook wel weer erg leuk. Geen dure hotels, hoge gebouwen. Een paar banken, wat garages, een kerk en natuurlijk een schooltje en op de plaza een politiebureau. Dan heb je het wel weer gehad. De omgeving is fantastisch. Soms waan je je in Zwitserland maar dan met tropisch klimaat.

Ook hier hebben we weer genoeg te avonturieren. We maken een wandeling door het nevel/regenwoud (cloudforrest). We horen de quetzal (zeldzame vogel) en de brulapen, maar helaas zien we ze niet. Een hele mooie route over meerdere bruggen naar het einde van een kloof. De waterval stelt niet veel voor ondanks de hevige regens maar de tocht was super. We rijden een half uur op weg naar een canyon waar we vanaf de rotsen aan beide kanten het water in kunnen springen. Het hoogste punt is ruim 4 meter tot aan het water. Aangezien we hier de hele canyon voor onszelf hebben nemen we het ervan.

Vanmorgen zijn we gaan ziplinen. Een tokkelbaan van 12 kabels/tokkels met in totaal 4 km dwars door het woud, over beekjes met uitzicht op de vulkaan. De langste lijn was 500 meter. Dat gaat hard kan ik je vertellen! Het mag wat kosten maar het was echt gaaf!

We zijn weer terug gegaan naar de canyon vanmiddag. En daarna gingen we op zoek naar de warmwaterbronnen. Nou dat was me het tochtje wel. Zonder de 4 wheel drive waren we er niet gekomen. Een grote rotsenweg van 3 kilometer lang. Daarna nog 500 meter klauteren. Komen we uit bij een boerderij met geiten, varkens, pauwen, kalkoen. Maar niets dat leek op thermale baden. Maar we hadden het mis. De boer wees ons, na eerst zijn zakken met ons geld gevuld te hebben, 2 natuurlijke mini poeltjes met inderdaad heet water! Maar dan ook echt heet! Daarna was het de bedoeling dat je moest afkoelen in de rivier. Dat op zich was al een gewaagde klus, want dat betekende klauteren en glijden tot in de koude rivier. Overigens wel zalig hoor! Maar heel erg kneuterig! Natuurlijk moest er hier wel iemand van ons onderuit gaan! Het was Yvo! Zijn blaren waren net geheeld en nu ligt zijn voet weer open en dat terwijl we nog de hele weg terug te gaan hadden. Op een blote voet, een slipper en met veel geklaag komen we toch nog veilig bij de auto. Maar niet voordat de boer ons nog even zijn zojuist geboren geitjes liet zien, nog met navelstreng en moeder geit nog helemaal van de kaart. Wel schattig hoor.

We eten in een Panamees huisrestaurant genaamd Melissa onze heerlijk pollo con arroz, kip met rijst en bonen. Kost niets en is echt lekker. Met buikjes vol koersen we weer naar onze B&B. Spullen inruimen voor de volgende rit! Op naar het tropische Bocas del Torro in de Caraïbische zee.

Oma

Wat een avonturen,jullie zijn wel heel actief.
Yvo jij hebt pech gehad ,gaat het al wat beter ?
Ik wil jullie wel heel terug en uitrusten is er niet bij.
Er zijn twee poesjes,die moeten her opgevoed worden.Bewaar wat energie.
Maar wel genieten.

Oma

Nu pas de foto,s bekeken.Nou dat tokkelen,lijkt me ook wel wat.!!!