family.reismee.nl

Jungle avonturen

28-30 juli 2017

De tijd vliegt voorbij en het eind van onze Panama-reis is in zicht. Vanaf Boca Brava maken we onderweg nog een tussenstop bij een hostel om er geen hele lange reisdag van te maken en omdat we de volgende ochtend heel vroeg bij het haventje zijn voor onze laatste twee nachten in de jungle. We worden opgehaald samen met een ander Nederlands gezin en 3 Amerikaanse beachboys. Over het Panama kanaal varen we achter een enorm oceaanvaarder aan met windmolens aan boord. Mooi om zo een heel mooi stukje te zien van het kanaal. Ze zijn druk bezig om het kanaal verder uit te diepen en te verbreden. Het meer (verbonden met het kanaal) waar we daarna over varen is gemaakt om water in de sluizen te kunnen pompen. Het Gatunmeer waar we uiteindelijk naar toe varen is ook ontstaan na het aanleggen van het kanaal. De jungle heeft alle sporen van menselijke activiteiten weggevaagd. De wereld is hier groen. Alleen al op de heenweg naar de lodge komen we 3 soorten apen tegen, waarvan we sommige kunnen voeren vanuit de boot.

Onze lodge voor twee nachten is een drijvend lodge, middenin de natuur, ze hebben een aantal kamers, veel kanos, en het mooiste van alles...in de hele omgeving is niets anders dan jungle. Je kunt hier zo vanaf de eerste verdieping springen het meer in! En ja er zwemmen alligators en krokodillen maar die zouden banger zijn voor ons dan wij voor hen. ( wordt ons verteld samen met het verhaal dat in de afgelopen 15 jaar niets mis is gegaan) Dus we wagen het er op. Met 5 springende jongens (3 van het andere nl gezin) in de leeftijd van 8-14 jaar, is het zo'n lawaai dat zich geen beest meer in de buurt waagt. De brulapen horen we op afstand! Dit is nog eens een jungle ervaring.

We kanoën in de groep, onder leiding van een gids naar een waterval waar ook weer geklauterd en gesprongen kan worden. 'S middags gaan we vissen. Zo is vissen wel leuk want om de paar minuten vangt de een of de ander een flinke vis. De kleintjes gooien we terug en de groten gaan mee voor het avondeten. Zalig!

De tweede dag gaan we weer vissen en dan vang ik behalve een flinke vis ook een meeuw uit de lucht. Dat was wel een hartverscheurende gebeurtenis. We vissen namelijk met levend aas. Op het moment dat ik de hengel uitwerp, wil de meeuw mijn visje uit de lucht grijpen! Toen zat hij vast! Hij vliegt nog weg. Uiteindelijk valt hij in het water omdat het draad vast zit. Ik was al geen voorstander van vissen maar dit was het toppunt van zielig. We zijn naar hem toe gevaren. De kapitein en ik hebben hem aan boord gekregen, de haak uit zijn veren (sorry de haak zat in zijn nek) verwijderd en hem in de lucht gelaten. Hij leeft nog! Pffffffff wat een opluchting.

Beide avonden gaan we de duisternis in en met spotlight in de boot op zoek naar dieren. De gids vangt een kleine krokodil en iedereen krijgt de kans deze van dichtbij te bekijken en vast te houden. We zien kaaimannen, luiaards en in de vroege ochtend ook nog de toekan. En daarnaast heel veel vogelsoorten etc. We krijgen de kans om met een peddleboard op de rivier te peddelen. Het lukt Kay natuurlijk om Gary van het board af te duwen. Met zoveel geplons in het water zijn de dieren natuurlijk gevlogen.

Het grootste avontuur beleven de jongens als wij de bagage aan het inpakken zijn. Gelukkig komen ze met tien vingers en tien tenen terug. Hoe dit avontuur was vertellen ze graag zelf als ze thuis zijn! Want het zit er op....vanaf de jungle is het 30 minuten varen en 45 minuten rijden en we zitten weer middenin Panama city en zit de vakantie erop. We wilden eigenlijk nog een duik nemen in het Trumphotel om even af te koelen en muggenspray van ons af te wassen, maar helaas komen we wel tot de pool maar mogen we niet zwemmen! Jammer. Dan maar door naar het vliegveld.

We zien jullie snel thuis weer!

Tjaart en Mireille

We zijn reuze benieuwd naar jullie laatste grote avontuur jongens! En ook naar het prachtige fotoboek dat er snel weer zal komen denk ik. Goede reis naar huis en tot gauw!

Eric, Sylvie, Niels & Casper

Jammer dat er ook voor jullie op zit. Maar waren weer mooie avonturen zo te lezen. We zijn erg benieuwd. Goede terugreis en hopelijk geen oorontsteking meer.
Tot gauw!