family.reismee.nl

2018 Bestolen in Uda Walawe

Na een dagje strand, lekker eten en luieren bij het strand en het zwembad sluiten we in Mirissa ons verblijf af met een heerlijke curry maaltijd in het spice house.

De volgende dag rijden we met een taxi ( bij gebrek aan trein en omdat de bus echt niet veilig is met de rijstijl van de buschauffeurs) naar onze volgende bestemming het nationale park Uda Walawe. Onderweg stoppen we om vleermuizen te bewonderen met een spanwijdte die makkelijk een meter kan zijn. Ze hangen met honderden aan een giga boom, strekken af en toe een pootje of een vleugeltje en verder hangt het er maar.

We gaan kamperen. Ja in een tent! Maar wel met een rietendak in de glamping style. Een luxe bungalow tent met 4 bedden, boven de tent een rieten dak en aan de achterkant een eigen douche/toilet, met uitzicht op de rivier. Het enige dat we missen is een airco. Het is hier namelijk heerlijk warm/heet. En het koelt niet echt af hier s’nachts.

Ook hier worden we weer hartelijk verwelkomt. De Sri Lankanen zijn erg gastvrij en vriendelijk. Iedereen maakt graag een praatje om zijn Engels een beetje te oefenen. We nemen een ‘duik’, nou voorzichtige plons in de rivier, waar even verder op een familie hun badritueel houden. Ik schat zo in dat er in de hutjes/ huisjes die we gezien hebben geen douche zal zijn. De dames en de heren badderen in hun sarong. We plonzen nog wat en chillen lekker bij de lobby als het wat schemerig wordt, en als de grasparkieten vertrokken zijn, vliegen de gigantische vleermuizen over. Allemaal dezelfde kant op.

We hebben een heerlijke BBQ. De camping ligt zo afgelegen dat er weinig alternatieven zijn in de omgeving. Maar de kok spreekt perfect Engels en kan alle gerechten toelichten. En dan vroeg naar bed want om 5 uur gaat de wekker! We gaan op Safari.

We hebben genoten. Bijna 6 uur hotseknotsen in een luxe safari-jeep op zandwegen. We spotten eerst heel veel prachtige vogels, dan een kameleon en dan komen echt de olifanten. We hebben echt mazzel. In alle maten komen we ze tegen. Alleen (mannetjes), twee mannetjes in gevecht, groep dames met kleintjes en tenslotte aan het grote meer een hele familie. Waar we in het begin het uitzicht deelde met een aardig aantal andere jeeps, wordt het steeds rustiger en hebben we het alleenrecht op de mooiste plek aan het meer. Naast de olifanten zien we waterbuffels, herten, lizzards en krokodillen. Maar deze keer hebben we veilig afstand gehouden. We gruwelen, na het incident in Panama, behoorlijk van die griezels.  Het was een top safari!

Als we later even liggen af te koelen in het zwembad, wordt onze tent leeggeroofd door apen! Onze kaakjes, flesjes water, gekookt ei....alles is weg. En op een terras net buiten onze tent wordt de buit opgepeuzeld!  Van de wafels Iikken ze de zoete aardbeienrommel er heerlijk tussenuit. De buitenste lagen vinden ze duidelijk minder interessant. Kieskeurige makaken! Het kost mij moeite om uiteindelijk het plastic van ze af te pakken (voordat dat in de rivier belandt). Wordt bijna aangevallen door een makaak. Kay staat te krijsen op veilige afstand. De held!