family.reismee.nl

2018 Nuwara Eliya - Little England - en treinreis naar Kandy

Na een prachtige treinreis langs bossen, dorpjes, akkers, watervallen, kleine stationnetjes en veel theeplantages komen we aan in Nuwara Eliya. Deze plaats ligt nabij de hoogste bergtop van Sri Lanka. Het wordt hier ook wel little England genoemd. Het heeft een echte golfbaan, paardenracecircuit, oud postkantoor en veel koloniale Engelse gebouwen. Als je het verkeer zou wegdenken, best een leuk plaatsje, maar alles rijdt hier rond met de meest vervuilende dieselmotoren. Wat een stank. En de regen op dag 1 maakt het er ook niet vriendelijker op.

Gelukkig hebben we een heerlijk hotel, een soort Engels houten blokhut hele grote bedden en een afgrijselijk dik Engels bedsprei. Het is hier voor Sri Lankaanse normen koud, maar wij Hollanders zijn meer gewend...het is hier aangenaam. En dit hotel heeft nog een unique selling point; een PlayStation! En hij doet het. Met name Kay is meteen verkocht. Yvo en Gary gaan poolbiljarten. En zo komen we de avond wel door. Het is opvallend hoeveel burka’s hier in het hotel rondlopen (allemaal Saudiërs die komen afkoelen) want op andere plekken hebben we ze nog niet gezien. De jongens en meiden van het hotel hebben allemaal rode piccolo pakjes aan. Dat maakt het allemaal wel erg grappig.

De volgende dag huren we een scooter maar dat is een flater. Gary zijn scooter start amper en trekt niet op en die van mij crasht bij het benzinestation omdat handvaten eraf glijdt en het ding niet remt. Misschien ook wel mijn onhandigheid, maar we besluiten die dingen in te leveren en nemen de tuktuk naar Pedro’s tea estate. Bij de plantage maken we een mooie wandeling dwars door de theevelden, naar een waterval en via kleine tussendoorpaadjes naar een, aan uit de verte gespotte, hindoetempel. Onderweg krijgen we heerlijke verse passievruchten uit de tuin van een meneer, bij wie we even stil staan. De schoolkids komen op ons af voor een foto, net als sommige theepluksters. Dit zijn toch wel de leukste dagen. Even ver weg van de toeristen en de highlights, maar gewoon lekker lopen en zien wat je tegenkomt!

Lief dat iedereen zo meeleeft met Kay in alle reacties. Hij Is weer helemaal herstelt hoor en heeft weer praatjes voor tien zul je net zien dat hij vandaag weer door een giga wesp/bij is gestoken in zijn arm, die zijn angel achter liet.....hij krijgt het wel voor zijn kiezen. Hahaha. maar we zijn niet anders gewend met hem op reis!

Het is ook hier weer super mooi als je even uit het stadje gaat! Gary en ik hebben samen een wandeling door de theevelden gemaakt. Het blijft erg indrukwekkend en leuk. Lekker zonder plan door de theevelden banjeren. Ook hier komen we weer kameleonnen tegen. Leuke beestjes. Vallen nauwelijks op, maar omdat ze ritselen op de blaadjes valt toch je oog er op. Je kunt ze heel dicht benaderen en soms zelfs optillen aan de staart. Vinden ze niet leuk geloof ik.... maar wel erg grappig!

Na twee nachten verlaten we Nuwara Eliya en stappen opnieuw in de trein. Treinsurfen is hier toegestaan. Dat wil zeggen lekker uit het raam of de deur hangen terwijl de trein rijdt. De trein gaat vaak niet harder dan 30 kilometer per uur, dus is wel verantwoordt denken we. We moeten wel opletten dat je op tijd je hoofd terugtrekt bij tunnels of planten. Maar het uitzicht is spectaculair!

In Kandy aangekomen komen we bij een heerlijk hotel. We hebben een eigen huisjes met twee slaapkamers en gelegen in een prachtige tuin met zwembad. We worden hier ontvangen alsof we van het koningshuis zijn. We krijgen zelfs een telefoon in onze handen geduwd zodat we de hotelmanager kunnen bellen als we in de stad zijn. Als je in Kandy bent dan moet je naar het tempelcomplex waar de heilige tand ligt. Dus nadat we een duik genomen hebben in het zwembad laten we ons daar afzetten. Het is een drukte van belang. Het is een pelgrimsplaats, dus vanuit de hele wijde omtrek komt men hierheen om offers te brengen en te bidden. Op een heilige plek als deze moeten zowel de mannen als de vrouwen hun schouders en knieën bedekt hebben. Van een paar Ieren krijgen we hun omslagdoeken, omdat zij net uit de tempel zijn gekomen. Dat ziet er oogverblindend uit: Gary, Kay en Yvo met een sarong met daaronder gympen. Maar die gympen moeten later ook nog uit als we de tempel binnen gaan. De heilige tand hebben we niet gezien....maar het was wel indrukwekkend om binnen te zijn met al die biddende mensen: jong, oud, man, vrouw... op het moment dat we daar lopen komt er een giga olifant langs, waar iedereen achter aan liep. Hoort blijkbaar bij het ritueel.

De volgende dag in Kandy, na een heerlijk ontbijtje, gaan we nadat we thee gekocht hebben bij locale theefabriek, naar de botanische tuin. Een prachtig aangelegd park. Het is op een gegeven moment net Apenheul. We worden omringt door apen. Op een moment dat ik even op mijn knieën zit om een kleine aap te fotograferen komt de ultieme naar de camera toe gelopen en pakt de lens vast. Echt schattig. Is een hele leuke foto geworden alsof de kleine een selfie maakt!

We lunchen in een heel klein tentje waar ze nog nooit een toerist hebben gezien en het eten is dus echt Sri Lankaanse pittig! Lekker hoor inmiddels zijn we wel wat gewend. Ze eten hier rijst met curry, gebakken rijst of kottu. Kottu is een mix van eier pannenkoek met groente en soms kip en dan met twee scherpe snijders wordt alles door elkaar gehusseld en fijn gemaakt. Het geluid dat dat maakt is van verre hoorbaar. En het smaakt heerlijk! Voor omgerekend 5 euro lunchen we met ons vieren!

We sluitend de dag af met een klim naar een grote buddah die boven op de berg staat en gaan de file in naar ons hotel. Lekker relaxen bij het zwembad en ons huisje. We hebben wel weer genoeg stad, mensen en warmte gehad daarom besluiten we lekker hier in ons hotelletje te eten.

Jan en Lillian Moor

Wat leuk om jullie verhalen te lezen uit weer een heel ander werelddeel dan van Mireille en haar gezin in Afrika, zo ontzettend anders. Nog veel plezier!

Wil

Prachtige avonturen maken jullie mee. En ach arme Kay, nu weer een bijensteek. Oorsmeer erop helpt. Wij beleven ook avonturen met Moon en Luna en dat loopt gelukkig elke keer goed af. Maar dat horen jullie thuis wel. Mooie reis verder en ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.

Oma

Wat een Avonturen en verkleed partijen.Zal ik alvast wat jurkjes maken voor de mannen ?
Die leuke dieren,die je zomaar tegen komt ,prachtig.
Nog veel plezier.

Jossie

Iedere keer weer een feest als er een verhaal komt en de foto's waarvan het genieten is! Dikke x

yvonne

Hoi allemaal! Wij hebben een vraag. We vragen ons hier af welke taal/talen er het meest gesproken word/worden in Sri Lanka.

Sylvia Pors

Ze spreken hier singalees, tamil en engels. Opvallend dat bijna iedereen en zelfs de armste winkelier hier wel een paar woordjes engels spreekt. Sri lankananen krijgen engels op school dus iedereen kan je hier prima te woord staan. Erg fijn reizen dus.