family.reismee.nl

2018 - Baden in luxe in Passekudah

Het is heerlijk vertoeven aan de oostkust van Sri Lanka. Het is wel heel erg warm dat zelfs het zeewater warm aanvoelt. Even los van de honden, geiten en koeien die hier op de weg lopen is er geen mens op de weg. Wandelen is gewoon te warm. Rijden in een tuktuk geeft nog een beetje verkoeling. Maar wij zitten op ons resort Sun Aqua Passekudah goed. Hier staan allemaal huisjes met een boven- en een onderverdieping. De eerste nacht zitten we over twee huisjes verspreid. Maar de nachten daarna delen we met de jongens een huisje. We hebben hier alles wat we nodig hebben, heerlijk zwembad, mooi strand met palmbomen, lekker ontbijtbuffet, goed WiFi.

De luxe maakt wel lui, of is het de warmte? Gary en ik gaan nog op pad naar een stad Batticaloa genaamd, die bekend staat om het Nederlandse fort en vuurtoren dat daar is neergezet in koloniale tijden. Op dit moment is het een overwegend moslimgemeenschap, maar ook hier is iedereen hulpvaardig, vriendelijk en benieuwd. Al merken we wel dat de moslima’s weinig tot geen contact maken. We gaan met de trein heen (30 cent voor 2 kaartjes ), lopen over de lokale markt (blijft toch het leukste) en lunchen bij een eenvoudig eettentje, de warmte maakt dat we het na een korte site seeing al weer voor gezien houden. We regelen een tuktuk terug, een kleine 30 kilometer. Prima vervoermiddel om zo behalve het spoor ook de wegen te ontdekken. We omzeilen veel rondlopend vee en zien onderweg veel schade van de burgeroorlog die hier geweest is met de Tamils. Dat gecombineerd met de tsunami die ook hier veel schade heeft gemaakt, is het fantastisch om te zien hoe de mensen hier hun voortbestaan weer opbouwen. Wellicht wel om deze redenen is het opvallend dat er veel meer lemen en golfplaten huisjes in verhouding tot andere delen van Sri Lanka.

We hebben nog een kort snorkel tripje gedaan en meegemaakt hoe graag de visjes hier creamcrackers lusten. Ze eten het uit de hand. Verder is ook hier het koraal ontzettend beschadigd door de tsunami. Onze schipper vertelde ook hoe hoog de golven hier zijn geweest en hoeveel familieleden hij verloren heeft. Dan wordt je echt wel even stil. Het snorkelen was niet zo mooi als we in andere landen hebben gehad, maar we zijn natuurlijk ook wel een verwend gezin.

Op de laatste dag nemen Kay en ik een cookingclass. We gaan eerst met de kok naar het strand om verse vis te kopen van de vissers die net hun vangst hebben gedaan en daarna naar de groentemarkt. Leuk om dit te doen onder begeleiding en ons veel vertelt wordt over groente en fruit. We mogen kiezen welke curry we willen maken. Het wordt een vis curry, groente curry en dahl curry. Terug in het hotel gaan we in de open keuken aan de slag dat naast het zwembad staat. Zodoende kan Gary ook meekijken. We moeten namelijk alles onthouden om het thuis na te kunnen doen.

En na het komen is natuurlijk het belangrijkste....het eten! Zalig!

Een lekkere massage maakt de dag en het verblijf hier compleet. Morgen gaan we terug richting westkust en maken nog een stop in Sigiriya.

Jossie

Net thuis maar nog even meegenieten van jullie ervaringen! Dikke x.

Oma

Jullie komen vast geen vitamine te kort.Lekker ik wil wel mee proeven als Kay thuis gaat koken.

Wil

Klinkt heerlijk die curry gerechten. Ook weer prachtige foto's. Mooi die dame me die kleurige kleding in de trein. Lijkt me een geweldige ervaring deze reis die jullie maken.
Geniet nog deze laatste week met elkaar.

Tjaart en Mireille

We komen de curry's graag een keer proeven!