family.reismee.nl

De eerste stappen in Panama

Panama here we are! Al maanden hebben we de plannen uitgewerkt, ticket gekocht, internet afgeplozen en dan is het eindelijk 7 juli. Met pijn in het hart hebben we onze twee kittens (goed verzorgd) achtergelaten. Vanwege alle drukte zijn we heel vroeg naar Schiphol. Maar deze keer valt het mee en zijn ze goed in staat de drukte op te vangen. Binnen een half uur hebben we de bagage ingecheckt, zijn we door de douane.

De vlucht is prima. Dat extra beetje beenruimte is echt de moeite waard in het klm vliegtuig. Geeft echt meer ruimte en lekker vooraan in het vliegtuig. 3 films verder en wat mindere maaltijden zijn we na 10,5 uur vliegen in Panama. Het wachten op de bagage duurt bijna net zo lang?

Het hotel ligt net buiten het centrum maar prima centraal. In een poep en een zucht zitten we vanaf het vliegveld in het hotel. Omdat we zo gaar als boter zijn van de hele reis duiken we vroeg ons bed in. jetlag doen we niet aan, zeggen we altijd. Dus ook al zijn we om 4 uur wakker, we dutten nog even door.

Dag 1 in Panama-stad gaan we 's morgens naar de oude stad, een mooi stukje historie waar nog volop gerestaureerd wordt. We zijn zo vroeg dat alles nog dicht is. De warmte drijft ons naar dat ene restaurantje dat open is voor een ijskoude cola!

Daarna gaan we naar park Metropolitana waar we een leuke wandeling maken. Bijzonder hoe je midden in het centrum direct het goed van de stad kwijt bent als we de heuvel beklimmen in het regenwoud. Een leuk stukje Panama-stad, maar wel warm en vochtig. We liggen nog niet in het zwembad van het hotel, om weer even op temperatuur te komen, of een tropische bui stort zich uit over de stad. Heerlijk! Natter dan we al zijn, kunnen we niet worden.

We doen een rondje gym en als het droog is wandelen we de mall in. Lekker koel hier! We eten in het foodcourt terwijl de voetbalwedstrijd Panama - USA speelt. Een gejoel als Panama een doelpunt maakt. Het hele foodcourt staat op zijn kop.

Dag 2 in Panama-stad. Het blijkt dat op zondag de trein naar Colon niet gaat. Dat is balen. Had ons een leuk plan geleken. In plaats daarvan maken we een Uber-dag van. De taxi service die ons heel wat geld uitspaart vandaag. We beginnen bij de Miraflores sluizen. Het is een machtig gezicht als de immense schepen door het kanaal geloodst worden. Is echt precisie werk. Mooi om te aanschouwen hoe in no time de schepen in 2 sluizen 26 meter omhoog gebracht worden voordat ze kunnen doorvaren naar het Gatunmeer. Fijn dat we er echt om 9 uur waren want zo waren we de drukte voor en hadden we perfect uitzicht op het hele proces.

Met de Uber-taxi naar de Causeway. Een promenadepad dat naar twee eilandjes gaat. Omdat de zon echt heet was kozen we voor een overdekte 4 persoonsfiets die je alleen neemt als je de toerist uit hangt. Normaal wil je daar niet in gezien worden. Maar het bracht schaduw, windje en vermaak! Het kostte ons ieder 2 liter vocht/zweet om het hele pad in een uur heen en terug te fietsen. De beweging hebben we binnen en een duik in het zwembad van het hotel verdient! Om 5 uur nemen we nog een Uber (we gaan er echt steeds meer lol in krijgen!) naar het park aan zee, wandelen naar de oude stad en eten een heerlijke pizza. Het waren twee leuke dagen in de stad maar kijken allemaal uit om morgen de huurauto op te halen en lekker het land in te gaan.

Jan en Lillian Moor

Jullie hebben in korte tijd al veel gezien en gedaan en nu moet het echte werk nog beginnen. Veel reisplezier!

Oma

Eindelijk gelezen.klinkt wel erg leuk,veel gezien en genoten.Ga zo door.