family.reismee.nl

Bocas del Toro

Bocas del Toro 2017 (dag 17-22)

De tocht over de bergen is fantastisch mooi. We rijden er een uur of 3 over. Niet overal is de weg even goed en af en toe zijn de kuilen in de weg niet te vermijden maar de omgeving waar we doorheen rijden is prachtig. Overal zijn dorpjes met rieten hutten op palen. Dat doet erg aan Azië denken. De kinderen die we onderweg tegen komen lopen keurig in hun schooluniformen op weg naar of van school. Er is niet heel veel verkeer op de weg. Af en toe tot aan de nok geladen pick-ups met bananen.

In Almirante aangekomen (plaatsje aan de Caraïbische kust) is de diversiteit van de bevolking goed te zien. Behalve de indianen zie je hier ook de echte rasta's. Heel donker van huidskleur en vaak met dreadlocks. We parkeren de auto en gaan naar de haven waar een bootje ons naar de eilanden van Bocas del Toro vaart in een half uur. Deze eilanden in deze groep hebben allemaal door Columbus namen gekregen en zijn nu een onderdeel van een natuurreservaat. Ons 'resort' (valt een beetje tegen) is nog een eindje rijden op het hoofdeiland. Als het asfalt stopt dan nog een kilometer of 7 over zand. Afgelegen ligt het wel! Alhoewel er meerdere hotels en restaurantjes hier zijn gelegen. Allemaal aan de kust. De golven zijn hier gigantisch. Dat betekent helaas niet zwemmen en al helemaal niet surfen. Dat is alleen weggelegd voor de echte pro's. Als welkom hang er een paar 100 meter voor de ingang van ons resort een luiaard in een boom. Op ooghoogte! Heel bijzonder want meestal zitten ze hoog boven in de bomen. Ik durf te wedden dat we er hier al heel veel voorbij gereden zijn zonder ze op te merken. Maar deze is wel echt cool!

Ons resort op Bluff Beach valt een beetje tegen. De foto's waren wat mooier dan de werkelijkheid. Maar we mogen niet klagen. Het zwembad is heerlijk! Ze hebben hier 7 kamers, maar lang niet alles is bezet. Dus het is rustig qua gasten. Helaas zijn ze aan het bouwen en dat betekent dat er de hele dag lawaai en stank is. Daardoor ook geen beest dat hier in de tuin komt. Alleen 's morgens vroeg hoor je hier hoe het kan zijn als er gen bouwactiviteiten zijn. Dan lijkt het wel of we wakker worden midden in avifauna en Apenheul. De brulapen zitten ver maar die horen we wel en de diversiteit aan vogels is heel groot. De papegaaiden vliegen hier (altijd is stelletjes) af en aan. De natuur is hier prachtig. Witte stranden, alle soorten palmbomen, avocadobomen, en alle tropische planten die wij proberen in onze huiskamer te laten groeien zijn hier huizenhoog. 's avonds vallen we over de dikke padden als we van het restaurant naar ons resortje wandelen. Die padden zijn iets groter zijn dan thuis. Overigens de spinnen en torren ook!

We willen natuurlijk wel de omgeving ontdekken. We hebben een keer paarden gehuurd en zijn door de jungle gereden op zoek naar apen, luiaards en al het andere moois. We hebben een dag een boot met schipper gehuurd om een tour langs de eilanden te maken langs mooie snorkelplekjes. Ook hier hebben we dolfijnen gespot maar er lagen iets te veel andere boten in het water om dat nog mooi te vinden. Het was zondag, wellicht verklaard dat de drukte. Er komen geregeld Panamezen voor het weekend over gevlogen vanuit Panama city. We hadden beter een andere dag kunnen uitzoeken want halverwege de tour is het gaan hozen. Echt dan denk je in Nederland soms dat het hard kan regenen, maar echt dat is niets vergeleken bij hier. Op dat punt kwamen we net op het mooiste eiland, Zapatillos aan. Maar door de regen is het water vele malen troebeler en werd het snorkelen er niet beter op. En over het eiland liep een prachtige trail maar ook die was gewoon te nat. Uiteindelijk waren we zo verkleumd van de kou dat we in het warme water zijn gaan liggen om een beetje op temperatuur te komen.

De kou en nattigheid heeft mijn oorinfectie niet geholpen. Inmiddels heb ik een dubbele oorinfectie en op advies van een van de hoteleigenaren ben ik een antibiotica kuur gaan halen omdat anders de terugvlucht binnen een week wel eens een risico kan worden. Kay had er ook last van, maar bij hem is het met oordruppels gelukkig de goede kant op gegaan.

Vandaag zijn we heel nobel op de fiets (10 km) naar Bocas town gefietst voor de apotheek en de supermarkt. Prima fietsen trouwens maar over zand blijft het een hele klus. Kay onze brokkenpiloot ging bijna onderuit bovenop een houten bruggetje over het water heen. Scheelde niets of hij lag in de mangrove! En aangezien Gary in zijn spoor zat....hij ook! Hilarisch! We hebben uiteindelijk iedere vakantie wel iets met Kay, maar vooralsnog komen we er goed van af!

Vanmiddag relaxen we lekker bij het hotel. De eigenaar is 3 dagen weg dus behalve een andere familie is er niemand. 2 keer per dag komt er iemand van een ander hotel even kijken. Het is nu na het weekend duidelijk laagseizoen!

Irene Huib Milan en Noa

wat een heerlijke verhalen! We genieten een beetje mee!

Oma.

Het zijn mooie reisverhalen ,ik heb het idee dat ik erbij ben.
Jammer van die oren.Dat doet echt zeer.Hoop dat het snel beter gaat.
Kunnen jullie nog een poosje genieten.