family.reismee.nl

2019 Japan – Smelten in Kyoto

2019 Japan – Smelten in Kyoto

Kyoto is absoluut een van de mooiste steden in Japan. Het heeft een rijke geschiedenis en telt niet voor niets 17 (!) bezienswaardigheden die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staan, 1.600 boeddhistische tempels en meer dan 400 Shinto heiligdommen.

Qua omvang is het een stuk kleiner dan Tokyo, maar de bezienswaardigheden liggen wel een eind uit elkaar. We hebben hier 3 nachten doorgebracht. De eerste nacht hebben we geslapen in een capsule hotel. Een hotel waar iedereen een eigen kamertje heeft van twee bij een, en gestapeld. Bij de wasgelegenheid heeft ieder een eigen kluisje waar je (met een beetje proppen) je rugzak in kwijt kan. Beneden begint het festijn al, want er is een dames en een heren lift. Je kunt hier absoluut niet de verkeerde lift nemen. De lift van de dames stopt alleen op de verdiepingen waar de dames slapen en zo ook die van de mannen. Alleen op de tiende verdieping is een gezamenlijke lounge. Voor 30 euro pp slaap, badder en ontbijt je. Als reiziger alleen dus helemaal een prima optie. Voor ons was het gewoon een leuke ervaring. En prima voor een nachtje, maar als je met drie mannen reist is het best eenzaam.

Aangezien het in Kyoto toptemperaturen zijn, gevoelstemperatuur lag boven de 40 graden hebben we ons soms door de hoogtepunten heen ‘geworsteld’. Gelukkig kent iedere hoek van de straat hier wel ge-air conditioneerde supermarktjes waardoor je telkens even kan bijtanken (met koele drankjes en lucht). Dat het ook voor de mensen uit Kyoto ontzettend warm is bleek wel doordat twee tieners boven de vrieskist de koele lucht met een waaier naar zich toe wapperde voor de nodige verkoeling. Ook de Starbucks heeft ons leven gered op sommige momenten. Heerlijk even bijtanken.

We zijn door het kasteel en de kasteeltuinen gegaan. We hebben de tweede dag maar weer elektrische fietsen gehuurd en zo een paar hoogtepunten afgefietst en toch ondanks de hitte aardig wat kilometers rond getuft. We hebben tempels, tempels en tempels bezocht, daarnaast de Fushimi Inara shrines (30.000 rode torii’s /poorten achter elkaar) een van Japan’s bekendste en mooiste heiligdommen. Deze poorten aan elkaar vormen een pad van ruim vier kilometer land die leiden naar de heilige berg Inari. We hebben ze niet alle 30.000 geteld hoor. Iedere poort is gedoneerd door personen, families of bedrijven in de hoop op geluk in het zakelijke leven.

De Yasaka-no-to Pagode in de Geisha wijk was vooral de moeite omdat hier hele gezinnen of groepjes vriendinnen in geisha kleding verkleed rondlopen. Kun je dat voorstellen met 40 graden, op houten slippers en heel veel jurk…. Overigens voor ons wel een heel leuk gezicht.

De derde dag hebben we het bamboebos bezocht en beroemde Tenryu-ji tuinen. En de middag hebben we in een echte dojo een Kendo workshop gehad. De Japanse zwaardvechtkunst die voort komt uit de samoeraitraditie. Heel bijzonder om dit een paar uur te mogen doen in vol kendotenue. Onze kendo instructeur, Tomoyoshi Yamanaka, is een prachtige kerel; afkomstig van de 4e generatie van de laatste samurai. Hij heeft ons de geschiedenis en zijn eigen verhaal verteld. Ook dat was indrukwekkend. De dojo alleen al was een mooie plek, 150 jaar oud. Samen met Russische, een Oekraïense, Tahitianen, Chinese, Belgen en een Amerikaan hebben we een aantal beginselen geleerd en een eindgevecht gehouden.

We hebben die avond afgesloten met kaiten sushi (sushitreintje). Echt heerlijk! Kay ging helemaal los met peking eend en zelfs walvis. Dat laatste stond op zijn bucketlist. We hebben het ook geproefd en het smaakt heel erg naar carpaccio vlees. Genoeg hoogtepunten voor 3 dagen smelten in de hitte van Kyoto. Je zou er moe van worden. Gelukkig slapen we de laatste twee nachten in een heerlijk hotelbed, even geen capsule of futonbedjes….dat doen we morgen weer.

Wil

Hoi alle vier,
Kan me voorstellen Silvia dat het even wennen is om in je uppie te slapen, best ongezellig voor je. Wat een hitte zeg, Fijn dat je dan zo nu en dan in een koele supermarkt kan binnen schuifelen om bij te tanken. Heerlijk peking eend. Walvis klinkt ook goed. Nou veel plezier weer verder op jullie mooie reis. Groetjes Wil

Jossie

Weer zoveel verschillende ervaringen!! Fijn dat jullie zo genieten en zonodig lekker relativeren! Veel liefs weer van hier! X

Theo

Was dat lekker Kay walvis ? Hoe is dat " losgaan" Kay.?