family.reismee.nl

2019 Japan – Hiroshima

2019 Japan – Hiroshima

Zoals je in Vietnam niet onder de geschiedenis uit komt van noord en zuid en de vietcong, zo kom je in Japan niet onder de gevolgen van de tweede wereldoorlog uit. We kiezen er voor om naar Hiroshima te gaan en niet Nagasaki, omdat het beter op de route ligt.

In 1945 valt de eerste atoombom op Hiroshima. Er stierven ongeveer 250.000 (!) mensen, niet alleen direct maar ook jaren later als gevolg van de gevaarlijke straling. De verschrikkelijke gevolgen van de hitte, de verbranding, de zwarte regen die daarop volgden en de talloze ziektes die toen uitbraken zijn immens. Als gevolg van de bom en de vooral houten huizen, staat de hele stad in brand stond. In het Hiroshima Peace Memorial Park Museum zijn veel persoonlijke verhalen gedeeld, met veel foto’s van de eerste momenten. Ik kan je vertellen dat die een hele diepe indruk op ons hebben achtergelaten.

Dat Hiroshima ruim 65 jaar geleden compleet is weggevaagd zou je vandaag de dag niet zeggen. Het is een moderne en mooie stad met veel groen en hele brede rivieren. De bekendste bezienswaardigheden zijn dan ook het Peace Memorial Park waar veel standbeelden en monumenten staan en de Genbaku (Atomic Bomb) Dome; ondanks het feit dat boven dit gebouw de bom ontploft is staat dit als enige gebouw nog deels overeind.

Miayima island. De tweede dag van Hiroshima gaan we in de hitte op de veerboot naar een eiland dat bekend staat om de shrine / poort in het water en de herten die hier rondlopen. Het is ontzettend druk en heet. De jongens wilde graag het aquarium bezoeken, wat een ideale plek was om even de aan de warmte te ontsnappen. (niet aan de drukte overigens). Het eiland is mooi groen. Die herten zijn erg grappig. Lopen gewoon los tussen de mensen. Staan voor de ge-aircondioneerde restaurantjes te wachten alsof ze gasten zijn die niet naar binnen mogen. Het was zeker de moeite waard om hier een dagje te vertoeven.

‘s Avonds eten we de traditionele noodles pannekoek Okonomiyaki die op een hete plaat worden opgediend. De moeite waard om thuis eens te maken. Sowieso zo hebben we niet te klagen over het eten. De ontbijtjes zijn niets. Dat doen we meestal lopend met iets vanuit de supermarktjes die op iedere hoek van de straat te vinden zijn. Fruit is er amper. Kay zweert bij de frappucino’s van de Starbucks. Maar het avondeten is goddelijk: Giyoza, Sushi, Noodles, Dumplings. Eén keer hebben we ons laten verleiden door een Mac Donalds, maar verder eten we heerlijk Japans!

Tjaart en Mireille

Die Japanse pannenkoek komen we graag een keer proeven!

Bontje & Frank

Vandaag is het 15 augustus. De herdenking van de bevrijding van Indonesië einde van WO 2, door die vreselijke atoombom...
Wat een indrukwekkende ervaring moeten jullie hebben gehad. Pfff. En tot nu toe volg ik jullie mooie reis met genoegen. X