family.reismee.nl

Sfeervol Hoi An

Hallo allemaal, Hier weer een vervolg op onze trip in Hue.De autorit tussen Hue en Hoi An was prachtig. Onze chauffeur heeft ons veel vertelt over de dingen die we onderweg tegen kwamen maar ook over de beruchte vietnam oorlog. Dat onderwerp blijft steeds terug komen, omdat de sporen daarvan overduidelijk zichtbaar zijn; de enorme, kilometers lange, kale vlaktes waar ooit de legerbases van de Amerikanen hebben gestaan en sindsdien niet meer gebruikt zijn; de vele bunkers van eerst de Fransen en later de Amerikanen; de prachtige en tactische baai waar ze aan land zijn gegaan, de vliegvelden en hangars die er nu geheel verlaten bij liggen. En dan te bedenken dat we nog geen kwaad woord van de Vietnamese mensen gehoord hebben over deze amerikaanse en franse soldaten. Op de mooiste plekken aan de kust staan inmiddels ook prachtige hotels van Amerikaanse ketens. Het zou mij niet verbazen als binnen een jaar of 10 de hele kustlijn bevolkt is met dergelijke ketens, want de kustlijn is fantastisch en het zeewater helder en warm. Ook de weg tussen Hue en Hoi An is door het programma Top Gear gefilmd; http://www.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DO1zfuBgCUqY&ei=ligEUNOMCu6YiAfqo_mKCA&usg=AFQjCNHKPucuHbALOqD5oRtY6XB7VH5WVQ ( of even zoeken via google op: topgear vietnam deel 1) Zij reizen de weg de andere kant op, maar brengen net als ons een bezoek aan de Hai Van pas, de marble mountains, (marmerbergen waar prachtige metershoge marmerenbeelden worden gehouwen en de berg te beklimmen is) en de kustlijn, waar wij ook een heerlijke duik hebben genomen. Het zand is echter zo heet dat er niet over te lopen is, zelfs door de zolen van de schoenen branden je voetzolen weg. Maar dan is de duik in het water extra lekker. In Hoi An hebben we weer een heerlijk paradijsje gevonden, via internet. De gastfamilie heeft 7 huisjes in hun orchideentuin gebouwd; Orchid Garden Homestay. De huisjes, of eigenlijk villa's, zijn erg ruim. Die van ons heeft een slaapdeel dat uit 2 delen bestaat, een woonkamer/keuken en een luxe badkamer die open is. Dus je doucht buiten, maar vanwege de bomen is er geen inkijk. Het mooie is dat binnen de airco aanstaat en als je even naar het toilet moet, je de warmte direct voelt van buiten. Leve de airco! En tussen de huisjes ligt het zwembad omgeven met bomen en heel veel bloemen. Het is echt een toplocatie. En op de zondag dat we aankwamen, nodigden ze alle aanwezige gasten uit voor een heerlijk diner. We zaten met 14 gasten, afkomstig uit Schotland, Denemarken, Australie en Nederland aan een grote tafel te eten. Het eten was heerlijk. Flinterdunne rijstpannekoekjes (lijkt op ouwel) gevuld met sla, komkommer en pikante vleesjes en dan niet te vergeten de echte vietnamese verse loempia's. Goede timing om op zondag aan te komen! Hoi An is een super leuk stadje, met een bonte verzameling van Chinese, Franse en Japanse invloeden die terug te vinden zijn in de bouwstijl, eten (van franse chocolade taartjes, tot stokbrood, yoghurt, etc), maar zelfs in de fietsen die hier een frans ventiel hebben, om maar even een voorbeeld geven. Het is erg gaaf om hier door de smalle straatjes te rijden op de geleende fietsen, de markt te bezoeken waar van alles te koop is en waar alleen vrouwelijke verkopers te zien zijn! Er zijn hier heel veel kleermakerswinkels, waar je in een dag een maatwerkpak of een prachtige jurk kan laten maken. Alle stofjes hebben ze op voorraad en de kwaliteit is prachtig. Toch hebben we ons niet laten verleiden. Ten eerste moeten we er niet aan denken om nu kleding te passen met de hitte en dan moeten we het ook nog eens meesjouwen in een rugzak, terwijl de bagage zwaar genoeg is. We zouden liever iets dumpen! Wel heb ik bij de plaatselijke zilversmid een ketting laten maken, na eerst heel goed onderhandeld te hebben. Is ook morgen klaar! Het mooie hier is dat je zelfs afdingt op een flesje zonnebrandcreme, anders betaal je het 3-voudige. We zien het maar als hobby! Vandaag hebben we op de brommer een rit naar het niet toeristische strand gemaakt. Een ritje via de rijstvelden, vissersmarktje en kleine dorpjes. Het water daar was heerlijk koel. De jongens kwamen hier hun zwembad vriendje Casper nog tegen, met wie ze in Hue zo veel lol hebben gehad. Wat een toeval. Ze hebben heerlijk zitten spelen en wij heerlijk geluierd. Al ben ik het strand altijd snel zat.  Vanavond raasde er een kleine storm over Hoi An. Alle winkeltjes hadden moeite hun waar in de winkels te houden. Het bracht heerlijke koele lucht. We hebben het er even van genomen door na het eten in een restaurantje aan de rivier, nog even een ijsje te gaan eten. Een luxe die de gemiddelde vietnamees zich niet kan veroorloven. Maar de 'mannen' hebben genoten!  Morgen gaan we om 4 uur smorgens met de taxi naar het vliegveld voor een vlucht naar Nha Trang. Om 6 uur vertrekt het vliegtuig. De latere vlucht was al uitverkocht. Een voordeel: we komen heerlijk vroeg aan op whale island. Eem eilandje 2 uur rijden van Nha Trang en 15 minuten met de boot. daar heeft een fransman een eco resort gebouwd en hebben we een hutje op het strand. Allemaal basic, maar met prachtige snorkel en duikfaciliteiten hebben we ons laten vertellen. We verwachten daar geen internet te hebben, dus zijn even uit de lucht na vandaag! Iedereen veel sterkte en we hebben vandaag in de chinese tempel een gebedje gedaan voor goed zomerweer in NL. We hopen dat het helpt. Groetjes Sylvia, Gary, Yvo en Kay

pa.ma.

lieve reizigers

we zien het haast voorons.je beschrijft het zo duidelijk.
jullie hebben het weer goed voor elkaar,dank zij alle voorbereidingen.nog heel veel plezier

nel weber

Beleef veel plezier met jullie berichten, wat een belevenis,
waan me dan ook in een andere wereld! Veel goeds en blijf schrijven! Liefs (Oma) Nel

Sarina

Hallo daar lieve vakantievierders !!

Iedere keer genieten van jullie verhalen. Heerlijk!!
Fijne tijd daar!

gr. Saar.