family.reismee.nl

Even afkoelen in de highlands van Dalat

De bergen van Da lat Met de boot, de taxibus en de gewone bus naar Dalat en daarna een klein taxiritje naar het hotel. Het kost ons een hele dag, waarbij we in Nha Trang nog even 2 uur de tijd hebben om naar een tempelcomplex te gaan om de tijd even door te komen. En precies daar komen we het zwembadvriendje Casper weer tegen, dit keer voor de derde keer. De busrit gaat vervolgens soepel. Deze keer hebben we wel een lokale bus, maar niet een die iedere keer stopt om mensen er in en eruit te laten. Deze gaat non-stop naar Da lat. En dat reist fijn. We hebben vast plekken. Er is nog een buitenlands stel in de bus en verder alleen locals. Het is een kleine 4 uur rijden met een prachtige tocht door de bergen, langs watervallen en afwisselend regenwoud en naaldbossen. Mooie rit waarin we gereden wordt als dwazen, maar waarbij de chauffeur wel weet wat hij doet.  In Da lat gaan we, naar blijkt later, het sjiekste hotel Ana Mandara. Deze ligt net even buiten de stad en is gelegen op een heuvel waarop allerlei oude franse villa's zijn omgebouwd tot hotelkamers. De eerste kamer die we hebben is in een soort kelder, waar we niet echt blij van worden, maar met een geheel eigen massagesalon met 2 massagetafels, een vrijstaand bad en wat ooit een sauna was is nu een douche. Echter zonder licht, dus dat wordt douchen met kaarslicht. Na wat klagen bij de receptie blijkt dat het de laatste kamer is die ze hebben, omdat er een hele grote groep mensen is...en de zoon van de ministerpresident. Vandaar ook al de bewakers.  Omdat we geen 4 bedden hebben maken we toch nog even stampei. Resultaat: de volgende dag een andere kamer. Wederom groot en luxe, dus we voelen ons als koning en koningin. Da lat zelf is een bergstad met een wirwar aan straten, veel brommertjes ( hoe kan dat ook anders) en veel oude koloniale huizen, in vrolijke kleuren, die tussen de 'normale' huizen staan. Dat maakt het tot een bonte en ook druk stadje. En wat een verademing; de temperatuur is hier heerlijk Nederlands, zo'n 20 graden en af en toe een bui! We voelen ons helemaal thuis. In het midden ligt een meer. Deze stad wordt heel veel bezocht door verliefde stelletjes en voor huwelijken. We hebben aardig wat bruidjes gezien met een dagje brommeren naar allelei attracties. Veelal zijn die bezienswaardigheden lekker kitcherig: zoals de gondelbaan van echt zwitserse makelij.  De markt was weer een enerverende ervaring. Hier zou ik wel de hele dag kunnen rondkijken: weer allemaal andere groenten als in de andere delen van Vietnam zoals brocoli, bloemkool, wortelen, kroten etc. En fruitsoorten zoals aardbeien, bramen, pruimen etc. En natuurlijk de afdeling dode en levende dieren; trek in een varkensoor, kippelevertjes, vers geplukt kippekuiken of eendenkuiken, levende padden, levende vissen? Alles is hier te verkrijgen en allemaal in hun eigen hoekje van de markt. Omdat aan de kust er een behoorlijke tyfoon rondraast en wij het hier prima naar ons zin hebben, besluiten we een dagje langer in Dalat te blijven. Vandaag hebben we met de Easyriders een dagtour gedaan, wat betekent dat we op 2 motoren door de highlands zijn gereden. De jongens zaten voorop, dan de bestuurder en gary en ik achterop. Zo zijn we naar koffieplantage gegaan, waar o.a wezelkoffie geproduceerd wordt. Ze laten daar de wezels de koffievruchten eten; het vruchtvlees wordt verteerd en de bonen uitgepoept. Van de uitgepoepte koffiebonen, maken ze koffie. Let wel....we hebben het niet geprobeerd. Voor deze koffie betaal je 5x de prijs van een normale koffie.  We zijn naar een zijdefabriek geweest, waar ze van de cocon van de rups de zijdedraad afhalen en verwerken tot zijdedraad. We hebben het hele proces van handwerk kunnen zien. Tot de uiteindelijke productie van zijde sjaals. We zijn nog bij mensen langs geweest die bezempjes maken en bij een pagode waar kinderen als monnik opgroeien. Zo hebben we een route gemaakt van een uur of 7, incl een lokale lunch met onze 2 easyriders, door de bergen en het platteland. Het was een hele gave ervaring. Voor herhaling vatbaar, maar dat moet maar even wachten morgen vertrekken we naar Ho Chi Min City of te wel Saigon, de hoofdstad van Vietnam.

Sarina

Weer met veel plezier jullie verslag gelezen. Maarre,
jullie zijn toch niet heel stiekum getrouwd hรจ?

Veel plezier in Saigon !!
gr. Sarina