family.reismee.nl

Borneo / Kalimantan Pangkalan Bun / op zoek naar de Oerang oetan

10 kilo bagage mogen we per persoon meenemen in het vliegtuigje dat ons van Solo naar Borneo brengt. Nou dat redden we net niet want uiteraard hebben we altijd weer meer bij ons dan we nodig hebben. Maar met geld kom je overal....dus kunnen we al onze bagage meenemen. Direct na het vliegveldje van Pangkalan Bun worden we opgewacht door onze gids. Jenie Subaru is hier een van de lokale reisgidsen die we via internet geregeld hebben. En alsof we gisteren nog met hem gebeld hebben staat hij daar precies op tijd. Hij brengt ons naar zijn boot in de haven zo' 20 minuten rijden. Daar ligt een klotok, een boot waar de beneden verdieping bestaat uit een keuken en een slaapgedeelte met stuurhut voor de bemanning en de bovenverdieping een deels overdekte dek waar wij de komende 3 dagen zullen verblijven en slapen! Het is heerlijk primitief. Als de tafel ingeklapt wordt kunnen er 4 matrassen onder 2 klamboes liggen. Douchen en de wc doortrekken doen we met het rivierwater. En achter op het dek zijn bankjes gemaakt om zo goed zicht te hebben op de rivier en de jungle. We hebben naast de gids Toris, een kapitein Ferry en zijn hulpje aan boord en onze kok Anna heeft een hulpje die het vak van kokkin aan het leren is. Allemaal familie en of vrienden van elkaar. We varen zo de rivieren af en zien zo 6 van de 9 primaten die hier leven, waaronder de wilde oerang oetans, gibbons, neusapen, makaken en 2 soorten lemuren. Toris spot overal dieren zoals kleine slangen, tarantula, varaan, neushoornvogels, ijsvogels. Maar waar zouden we zijn als we ook niet een beetje pech tegenkomen. Een aantal keer stopt de motor van de boot er mee. De eerste keer duurt het 3 uur voordat 'ie gerepareerd wordt en liggen we dus al die tijd aan de kant van de rivier. Als we varen hebben we wind en is de temperatuur aangenaam, maar als de boot stil ligt is het heel klam en vochtig en hebben we veel muskieten. De tweede keer dat de motor uit viel hebben we ons laten slepen door een collega klotokvaarder omdat de rivier daar erg nauw is en omdat we op tijd wilden zijn in Camp Lakey voor de voedertijd. Om 2 uur worden de oerang oetans die hier leven in het rehabilitatiepark bijgevoerd. Met name de moeders met kleintjes maken hier gebruik van als zij in het woud net even te weinig eten zelf vinden. Maar ook Tom, de koning van het oerwoud, laat het zich hier graag smaken. Als hij er is, met zijn 31 jaar en hele grote lijf, zijn er maar een paar apen die het aandurven om in de buurt te komen. De rest wachten hun beurt af boven in de boom. De dieren leven hier geheel vrij. Sommigen zijn opgevangen nadat ze als huisdier zijn gehouden en anderen zijn soms weggehaald uit andere leefgebieden waar ze te weinig ruimte kregen. Kay heeft ook vrienden gemaakt met Mario. Een 9 jaar oude oerang oetan. Deze slimme jongen zat op de steiger toen het hard regenden en was gaan schuilen onder een afdak. Toen Kay in de buurt kwam stak hij zijn hand net zo lang naar hem uit totdat Kay hem aanraakte. Yvo keek liever de kat uit de boom. We hadden Kay goed vooraf geïnformeerd dat hij onder alle omstandigheden rustig moet blijven, want een aap van deze leeftijd is 6 x sterker dan dat hij is. Maar hij heeft al zijn vingers nog en er een nieuwe vriend bij. Ondanks het feit dat het hier het warme droge seizoen is hebben we al flink wat tropische regenbuien gehad. Heerlijk warm water dat als een onophoudelijke douche uit de hemel valt. Een regenponcho helpt niets, de regen gaat er dwars doorheen. Maar dit alles was het meer dan waard. We hebben genoten van alle deze mooie dieren en de prachtige natuur. We zijn blij geconstateerd dat er hier goed voor het oerwoud gezorgd wordt. Er worden in dit gebied geen bomen meer gekapt, de toeristengidsen en de klotokvaarders zijn zeer gefocust dat er geen afval in het water wordt gegooid. En de oerang oetans krijgen hier een mooie kans om te rehabiliteren. Er wordt hier niet op hen gejaagd en hun aantal groeit in dit park! Vanmiddag zijn we aangekomen in ons chique hotel. We stinken een uur in de wind en hebben geen van allen zo lang onder de douche gestaan / in het zwembad liggen weken. We hebben even kunnen facetimen met mijn vader in het ziekenhuis. Lieve paps, we hopen dat je snel opknapt! Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ook Yvo is jarig vandaag. Hij is op de boot in het zonnetje gezet en hebben ze een heerlijke bananacake/taart gebakken met een kaarsje erop voor het ontbijt. De hele crew heeft voor hem gezongen. Wij hadden ballonnen en cadeautjes. Hij is 12 geworden! Vanavond wordt het waarschijnlijk friet eten, na 2 weken rijst eten , noodles, saté en kroepoek. Mij hoor je niet klagen, maar Yvo heeft wel trek in friet met een kroket!

Tjaart en Mireille

Lieve Yvo,

Van harte gefeliciteerd met je 12e verjaardag. Wat een bijzondere plaats om je verjaardag te vieren, midden in de jungle. Ik denk niet dat er veel kinderen zijn die dat mee gemaakt hebben. Geniet van alle aandacht en cadeautjes!

Liefs, Tjaart, Mireille en de kinderen

Irene en Huib

Lieve Yvo,

Gefeliciteerd met je 12e verjaardag!! Je had volgens mij geen mooiere verjaardag kunnen hebben! Fantastisch!
dikke knuffel van ons 4,
xxxx

Bontje

Yvo! Nog gefeliciteerd met je 12e verjaardag! Het leest alsof het een super feestje was. En Kay is ook een bofkont met de ontmoeting van een prachtige oerang.. Genieten maar! En wij hebben ook wel hemeldouches momenteel, maar niet zo lekker warm... helaas.

Marja

Wat is het weer een heerlijke belevenis. Zo mooi en waardevol. Als je het zo leest en je sluit je ogen, kun je een beetje wanen op de rivier.
Yvo nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ik weet het, het is een beetje laat maar het is erg druk in het pension en dan vergeet je weleens eerder te schrijven. Met Inka en Maya gaat het best. Ze vinden het aparte kamertje wel een beetje saai maar ze mogen heel vaak in de keuken rommelen. Ze liggen dan op het aanrecht of gezellig in het raamkozijn. Ze eten goed van de brokjes maar het natvoer is niet echt favoriet. Dus geen zorgen over de viervoetertjes want die doen het best.
Geniet nog maar fijn van en met elkaar van alle mooie dingen. Groetjes Marja.