family.reismee.nl

Het leven van een Robinson op Maratua / Kalimantan (2014)

Onze laatste bestemming van onze reis is 6 dagen op een afgelegen eiland, genaamd. Maratua. Na 2 aansluitende binnenlandse vluchten , een auto rit van 2,5 uur en een boottocht van ruim 1,5 uur is dit wel paradijs. Het is hier echt fantastisch mooi. We hebben een klein hutje in de rand van het bos. Daar staat een stapelbed en een tweepersoons bedje. We hebben een buitendouche en toilet. 50 meter verderop boven de rotsen hebben ze hier een restaurantje gemaakt. Samen met de 11 huisjes vormt het een paradijsje; eenvoudig en basic maar geheel passend bij de omgeving. We hebben alle dagen gesnorkeld en al heel veel vis en schildpadden gezien. We moeten ons dan wel 'even ' door 150 meter laagwater met koraal werken. Met blote voeten is dat pijnlijk en met flippers aan kom je er al helemaal niet. Dis het is even afzien maar daarna is het prachtig. Het rif gaat dan ineens de diepte in en daar zwemt van alles: murenes, schildpadden en allerlei soorten vis. Je komt ogen te kort. We hebben een snorkeltrip gedaan naar 3 verschillende snorkelplekken: de kwallen op Kakaban, waartussen je gewoon kunt zwemmen, turtle island Sangkalaki, waar we babayschildpadjes hebben vastgehouden die net uit het ei zijn gekomen, en daarna hebben we gesnorkeld met manta roggen,van wel 2,5 meter doorsnede. Op nog geen meter van ons af zwommen ze langs om al het plankton op te eten. Ze zwemmen keurig in een stroom achter elkaar en wij zaten daartussen. Wat een magnifieke ervaring. Kay vond het wat spannend maar is uiteindelijk ook meegegaan. De mannen zagen ook nog een luipaardhaai ( groot maar niet gevaarlijk). In het guesthouse hebben de jongens vrienden gemaakt met een moeder poes met jong. We maken eens een brommer tochtje op het eiland en relaxen af en toe in een paar heerlijke hangmatten en op een prachtig bountystrand.Wat zal het weer aanpassen zijn als we naar huis gaan. We hebben nog een heerlijk dag hier en dan hebben we 3 reisdagen te gaan om weer thuis te komen....naar de andere kant van de wereld!

marja

Als ik dit lees, ben ik best een beetje jaloers. Wat een ervaring. Geweldig!
Hier gaat ook alles goed. Inka en Maya vinden het kleine kamertje toch echt wel te klein. Daarom mogen ze s'avonds heerlijk in de keuken banjeren en daar lekker slapen als ze willen. Verder doen ze het prima!
Ik wens jullie een goeie reis terug en zal de dames vast vertellen dat jullie neus weer deze kant op gaat staan. Een lieve groet Marja

Tjaart en Mireille

Geweldig, wat een paradijs hebben jullie bewoond! Een prachtige ervaring rijker om mee te nemen naar druilerig Nederland!
Goede reis en tot gauw!
Liefs, Tjaart en Mireille en de kids

Bontje

We (Frank en ik) hebben genoten van jullie reis door de mooie verhalen en foto's. En ook wij zijn wel een beetje jaloers als we lezen wat jullie ook in de onderwater wereld hebben ervaren.
Fijne reis naar huis! En tot gauw!