family.reismee.nl

2015 Beijing deel 2

Beijing deel 2

Wat is Beijing toch immens groot met 20 miljoen inwoners en het oppervlak van half Nederland. Het leek wel of wij gelijktijdig met een miljoen chinezen naar de Verboden stad gingen. in de Verboden stadwoonden vanaf de Ming-dynastie de keizer en zijn familie, vergezeld van een enorme hofhouding. De Verboden Stad is het grootste pagode paleis ter wereld, wat nu dienst doet als museum. De bouw van het paleis begon in 1407, de bouw duurde ongeveer 14 jaar. Het schijnt dat een miljoen arbeiders, inclusief honderd kunstenaars aan de Verboden Stad hebben gewerkt. Tot 1924 werd deze bewoond door keizers. Nu is de stad niet meer verboden maar een oord waar iedere Chinees eens in zijn leven moet zijn geweest. Maximaal kunnen 80.000 mensen de stad per dag bezoeken. Jaarlijks komen er 15 miljoen mensen.
Wij waren er vier van, met nog een paar anderen westerse toeristen en 79.900 chinezen. Dat hebben we geweten. De inwoners van Beijing zijn wel wat gewend, maar de meer volksere chinezen niet. Die gaan gewoon op een meter voor je staan en dan zonder blikken of blozen ons staan aangapen of ongegeneerd foto's maken. Tenslotte heeft iedere Chinees een mobieltje. Het liefst nog op een stokje, zo'n selfiestick.
De stad was echt prachtig en schijnt 9.999 kamers te hebben (9 is een geluksgetal). Die hebben we niet allemaal bekeken hoor! De stad is in de geschiedenis meerdere keren leeggeroofd en de meeste gebouwen zijn waarschijnlijk leeg en dus gesloten voor publiek.De jongens hadden het al gezien, voordat we überhaupt kaartjes hadden.... Chinezen zijn gewend aan wachten in een rij. Wij wat minder. De Efteling-rijen zijn hierbij vergeleken een makkie. Aangezien de jongens er weinig zin meer in hadden, zijn we dus redelijk vlot overal door en langsheen gelopen. Jammer, want het was natuurlijk een 'once in a lifetime' ervaring, maar ik begreep het wel... wat een gekkenhuis. Het was een wonder dat we elkaar niet kwijt zijn geraakt in deze chaos.
We hadden een geluk, het was een stuk minder zonnig en dus maar een graad of 30. Dat was beter te doen. Na de verboden stad lonkte het zwembad van het hotel, maar zijn we toch nog even verder gegaan naar de tempel van de hemel. Geen taxi die vrij was. Dus we hebben heel wat kilometers afgelegd op zoek naar de metro. We kwamen in een traditioneel dumpling restaurantje. Waar ze met de hand dumpling maken. Wie wel eens naar de susibar gaat, zal ze wel kennen. Van die deeg gevouwen hapjes met allerlei soorten vulling. We hebben genoten!
Daarna op weg naar de tempel in het Tiantanpark.We hoopten daar op een beetje rust....helaas ook hier waren de chinezen massaal naar toe gegaan. De perfecte Chinese trouwlocatie.
Afgepeigerd belanden we s' middags weer in het hotel! De jongens hebben daar hun plekje gevonden in het raamkozijn, met uitzicht op een heel druk verkeersplein, kussens in de rug en i-pad op schoot. Even chillen noemen ze dat. Nou wij hebben gewoon even een dutje gedaan!
Vanmorgen hebben we de laatste ochtend besteed in Beijing door naar de lama tempel te gaan. Een prachtige boeddhistische tempel, waar je door de ene naar de andere tempel moest om vervolgens bij de grote Boeddha uit te komen, van 17 meter hoog, uit één boom gehakt. Terwijl wij er waren, zaten zo'n 50 monniken in gebed. Dat was een fantastisch gezicht! Na een wandeling door de nabij gelegen Hutong (en niet te vergeten weer een heerlijke lunch) hebben we de tassen gepakt voor de nachttrein naar Pingyao. Om 17.00 uur vertrekt deze. We hebben er zin in. Een nachtje boemelen in een 4 persoons coupe.
Beijing is prachtig. We hebben nog heel veel niet gezien. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld en alles is hier goed geregisseerd. Overal hangen camera's, overal zijn agenten, wachters of militairen. De jongens zeggen nog wel eens terug te komen (Dat hebben ze afgesproken met Joe, de gids van de muur) om Chinees te studeren! ????????????????
Wordt vervolgd....

(O)ma.

Leuk stukje geschiedenis.
Wat zullen jullie straks ook weer blij zijn,om een stukje
Natuur te zien en wat minder mensen.
Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal.
Veel plezier,dikke kus.

Tjaart en mireille

Wat een mooie avonturen beleven jullie! China lijkt me prachtig. Het avontuur met de bankpas is Tjaart ook overkomen in Bangkok maar bij hem bleek het apparaat de pas te hebben opgeslurpt. Een vriendelijke Thai heeft het apparaat geopend en terug gegeven... We volgen jullie vanuit Thailand. Veel plezier!

Lillian en Jan

Wat een herkenbaar verhaal. Ook wij werden ondergedompeld in deze wereldstad, alleen gelukkig niet zulke lange wachtrijen. Die treinreis zal ook wel bijzonder zijn.

Yvonne

Klinkt niet slecht! Ik vind het leuk on jullie reis zo te kunnen meebeleven vanuit mijn kantoortje, met airco, aan de anderkant van de wereld (letterlijk.)
Sterkte in de choo-choo. Ik hoop dat het bevalt.
Liefs!

Yvonne

Aan Mireille en Tjaart:
Veel plezier in Thailand!!!
Ik hoop jullie ook weer eens te zien!
Misschien volgende keer als ik in NL ben?? (ik heb nog geen idee wanneer dat is)
Groetjes!! Yvonne