family.reismee.nl

2015 Pingyao

Pingyao

Dat reizen in China een avontuur zou worden wisten we. We werden aardig op de proef gesteld op het treinstation in Beijing. Wat een ongelofelijke zooi en drukte! Het hele stationsplein ( en dat is groot) staat vol met duizenden mensen. Ergens moeten we onze kaartjes ophalen, maar waar weten we niet. Uiteindelijk blijkt het helemaal aan de ander kant van het plein te zijn. Na 10 minuten worstelen door de mensenmassa, komen we in de hal waar....je raad het al....30 loketten staan met achter ieder loket ruim 30 wachtende mensen. Gary, onze beste wachtrijwachter gaat de uitdaging aan! Een uur later hebben we de tickets. Nu blijkt dat we de hal weer uit moeten en wederom door de mensenmassa worstelen om aan de nadere kant het stationsgebouw binnen te komen. Daar zijn 2 verdiepingen met wachthallen. Omdat we zo lang hebben moet wachten voor de tickets mogen we meteen doorlopen naar de trein. Het is geen luxe, maar de jongens hebben het helemaal naar hun zin in onze coupe met 4 bedjes. De bovenbedden worden meteen geconfisqueerd en de iPads uit de tas gevist! Zo die zijn wel 12 uur zoet! Voor ons even tijd om bij te komen van deze mensenmassa en weer even in de zen- modus te komen.
De treinrit is prima. We zetten de wekker op half 5. Eenmaal helemaal wakker blijkt dat we vertraging hebben en nog wel even kunnen doorslapen, maar ja als je geen Chinees spreekt dan kun je ook niet even vragen.Engels sprekende chinezen zijn een zeldzaamheid...
In Pingyao, een stadje met een hele oude intacte stadsmuur en allemaal authentieke huisjes, straatjes en daken met die Chinese dakpannetjes, staat een chauffeur op ons te wachten in een klein autootje. Het is even bagage proppen en dan rijdt hij ons door de poorten van het stadje naar ons hostel. Dit is een hele oude meelfabriek geweest van 400 jaar gelden en nu verbouwd als hostel. Onze kamer heeft een traditionele Kangbed ( met kachel onder het bed), authentieke Chinese meubels, en een klein eigen badkamertje. Het bed is breed genoeg om met 4 man naast elkaar te slapen! De binnenplaats is ook heel oud en sfeervol, inclusief de bekende lampionnen. Verder moeten we een beetje kamperen, maar dat kunnen we ook. We kunnen genieten van 5 sterren hotel maar ook van een 0-sterren hostel met sfeer. De meeste kamers hebben hier, overigens net als de meeste huizen, gedeeld sanitair. Wij gelukkig niet.
We krijgen 4 oude fietsen om het stadje te verkennen en toeren door de straatjes. Het is formaat kinderfiets, dus de knieën van Gary en mij komen bijna tot onze oren. We fietsen van muur naar muur. We hebben een pas gekocht waarmee we alle bezienswaardigheden in kunnen en ook op de muur kunnen. We zien wat tempels en het oudste bankgebouw van China. Op het dorpspleintje met fitnessapparaten oefenen de jongens even hun biceps. In de meest toeristische straatjes is het wel druk maar niet het massale van de grote stad. Verder lijkt het Chinatown wel! We vinden een restaurantje met pizza's en frietjes. Een goede afwisseling voor het Chinese eten, dat overigens zalig is.
Heerlijk geslapen op ons 4 persoons bed worden we wakker door het ochtend gerochel van de buurman (Chinese gewoonte). We begeven ons naar een restaurantje in de winkelstraat om te ontbijten op z'n Chinees. De jongens doen lekker mee. Daarna het busje in op weg naar het station. Onderweg zien we al het supermarktpersoneel nog even ochtendgymnastiek doen voordat de winkel open gaat, vegen ze met de hand de bijna lege snelweg schoon. We gaan naar het nieuwe station waarvandaan de bullettreins rijden. De hele snelle treinen. Het treinstation heeft hier Russische proporties, het is geheel leeg met een waanzinnig groot leeg plein voor de deur. Dat hadden ze in Beijing moeten neerzetten!
Waar ze vandaan komen weten we niet maar zoveel westerlingen bij elkaar hadden we nog niet gezien! Kras reizen is er ook bij. Een groep van ruim 30 man. Dat zou toch niets voor ons zijn.
We worden door Chinese spoorwegmensen keurig gedirigeerd naar het perron, waar we bij het juiste nummer in rijtjes moeten gaan staan, achter de witte lijn. Dan doen we dan maar keurig. En zo flitsen we naar Xi'an. We hebben 3 uur om te relaxen!

Tjaart en Mireille

Gaaf hoor met de trein. Het kost even wat geduld maar dan heb je ook wat. Wat een ervaring doen jullie weer op!