family.reismee.nl

2015 Xi'ans stadsmuur en terracotta leger

Een grote drukke stad maar al op de dag van aankomst vermaken we ons uitstekend. We huren fietsen om op de stadsmuren rond te rijden. De hele muur is 14 km in omtrek. Wij hebben een tandem en 2 fietsen gehuurd. Al snel hebben de jongens door dat als zij samen op de tandem zitten ze het snelst zijn! Onderweg worden alle tegenliggers vrolijk begroet met een Bye Bye. Ze zijn helemaal in hun sas.

We wandelen naar de Moslimwijk waar het een waar spektakel is, los van het lekkere eten. De nauwe straatjes staan vol met eet- en souvenirkraampjes. Kay ontdekt een zaakje waar je met je voeten in een bak water kan zitten en visjes aan je voeten knabbelen, als een soort van voetmassage. We maken een dealtje met de mensen en Kay en Sylvia gaan even pootjebaden! Wat een feest!
Het is al laat als we terug gaan naar het hostel. De jongens kiezen er voor om de tuktuk terug te nemen. Nou deze knul vloog al fluitend door de straten, reed tegen het verkeer in, op de stoep en op de rijweg. Hij racete letterlijk als een dwaas door de stad. We hielden ons hard vast maar hadden tegelijkertijd de grootste lol.
De tweede dag in de stad zijn we naar het Terracotta leger gegaan. Het verbaasde ons niets dat we wederom in een onmogelijk rij terecht zouden komen, maar niet al bij de bushalte. Meer dan 100 wachtenden voor ons om in de bus een plekje te vinden. Met een klein beetje voorpiepen zijn we halverwege de rij tussen gevoegd. Veel toeristen nemen hier een hele Tour maar dat kost de hele dag. Wij hebben gekozen voor het openbaar vervoer. Nou ja dat kost dan even. De bus bracht ons uiteindelijk in een uur naar het Terracotta Leger. Ook hier waren we niet alleen (hahaha) maar het was wel heel indrukwekkend. Wat een opgraving!
Een keizer heeft hier duizenden soldaten van terracotta laten neerzetten en dan levensgroot. Het is een van de bijzonderste opgravingen in het hedendaagse China: 9099 Stenen soldaten, keurig in rijen opgesteld. Het terracotta leger is een indrukwekkende vertoning. De sculpturen zijn ooit bedoeld geweest om de keizerQin Shi Huangdiin de dood te beschermen. Het terracotta leger stelt een compleet leger voor. iedere soldaat is identiek en ziet er anders uit of heeft een ander wapen. Het terracotta leger werd pas in 1974 ontdekt door boeren die een put aan het graven waren. De toen bontgekleurde beelden verloren helaas meteen hun pigment toen zij aan lucht blootgesteld werden.
Xi'an heeft ons ook wel wat pech gebracht. Net in ons hostel aangekomen kregen Kay en Sylvia een heel groot glas vers geperste jus d'orange over zich heen! We zaten helemaal onder de vezels en konden meteen onder de douche. De serveerster bood wel 4x haar excuus aan en ze hebben uiteindelijk voor ons een gratis wasje gedraaid! Vervolgens liet Gary zijn gloednieuwe telefoon op de stadsmuur kapot vallen, met het scherm in duizenden stukjes (helaas) en omdat Yvo tot nu toe gespaard was gebleven, kreeg hij in het restaurant een kom gloeiend hete soep over zijn schouder. We hebben meteen gekoeld met ijskoude blikjes en doeken met ijsklontjes. De 2 studenten die de soep hadden gemorst wisten zich ook geen raad. Het gaat nu best goed. Komt de medicijndoos die we altijd meedragen goed van pas. Met een paar dagen zal het wel over zijn. Tot die tijd maar even geen rugzak op. We waren op het moment dat het gebeurde in een hele luxe mall. We hebben dus meteen maar een mooi Nike T-shirt gekocht. Dat verzachtte de pijn en het ijsje dat hij kreeg van de studenten maakte ook veel goed.
Morgen gaan we een lange reisdag maken en onderweg naar de longmen grotten.

Anne-Maria

Wat een mooie avonturen beleven jullie! Als ik jullie verhalen lees, lijkt het net of ik ook in China ben. Ik kijk nu al uit naar het volgende verhaal. Geniet van het diverse China.

Rianne

Erg leuk om jullie belevenissen te volgen. Veel plezier daar!

Tjaart en Mireille

Hopelijk gaat het snel weer wat beter met Yvo. Telefoons zijn vervangbaar maar wel effe balen zeg!