family.reismee.nl

2015 Chengdu en de reuzenpanda's

Chengdu en de reuzenpanda's

Wat een prachtige beesten die reuzenpanda's. Net buiten het centrum van Chengdu is een panda centrum waar ze hard werken om de panda voor uitsterven te behoeden. De reuzenpanda wordt ernstig bedreigd omdat het oorspronkelijke leefgebied enorm is aangetast. Hier in het centrum leven veel panda's in een heel mooi opgezet park. We waren alom 8 uurin het park omdat dat de tijd is dat ze bamboe eten en actief zijn. Na 10 uur zoeken ze een koel plekje op om te slapen. Het was fantastisch om zoveel panda's te kunnen zien. De jongste was in juli geworden en lag in de couveuse. Ook die konden we zien. Er waren 3 één jarige (leuk feitje: panda's zijn maar 1 x per jaar een paar dagen vruchtbaar en de meeste panda's worden in augustus geboren) die heerlijk aan het dollen waren met elkaar. In andere buitenverblijven waren er ook twee of drie panda's. Er wordt duidelijk erg goed voor deze dieren gezorgd. We zouden hier in China niet zo snel naar een dierentuin gaan omdat ze het hier niet zo nauw nemen met de zorg voor dieren, maar hier hadden ze het erg goed voor elkaar. Een echt hoogtepunt van de vakantie. In hetzelfde park waren ook rode panda's die zaten in een verblijf waar je doorheen kon lopen en één van de panda's liep gewoon langs de benen van ons.
In ons hotel sliepen we op de 29ste verdieping wat een prachtig uitzicht gaf op de grote stad. We hebben ons die dag nog prima vermaakt in de Tibetaanse wijk bij het klooster. Later die middag hebben we in één van de parken lekker rondgeslenterd. Er werd weer volop gedanst ( freestyle en ballroom), in de theetuin werd majong gespeeld. Er waren twee mannen die met een natte kwast Chinese teksten op de grond schreven met van die sierlijke tekens. Het mooie daarvan is dat ze met een minuut of 10 opdrogen en dan blijft er dus niets over. Heel bijzonder. De parken zijn een mooie plaats om het leven van de Chinees even te kunnen bekijken. De mannen hebben in het park zelfs nog in oude Chinese botsauto's gezeten! Wat een pret!

Nel Weber

Wat geweldig om zo een vakantie te mogen beleven!
door het verhaal en foto`s zit je er middenin!
Hier op dit moment een storm met hevige rukwinden! Brrrr

Warme groet Nel Weber

Irene

Hi lieverds,
Wat een heerlijke reis! We genieten weer mee.
x

Marja

Een plezier om jullie verhalen te lezen. Het is net wat Nel schrijft: het gevoel dat je er midden in zit. Hier alles prima. De dames doen het uitstekend. Morgen is het weer fototijd. Dan stuur ik er weer een paar via de app. Geniet van jullie tijd daar!