family.reismee.nl

2015 Shuhe

Dorpje aan de voet van de Himalaya, Shuhe
Van 35 naar 15 graden Celcius en regen! Is dat even omschakelen. Zodra we het vliegtuig uit stappen in Lijiang is het ontzettend koud! We moeten hier onze lange broek en trui tevoorschijn halen, en dan is het nog koud!
We zijn een heel eind gevlogen naar de provincie Yunnan welke ligt tussen China en Tibet, en is de meest zuidelijke provincie van China. Hier zitten we in de voorlopers van het Himalaya gebergte en leven hele andere volkeren, zoals de Naxi's. Het bijzondere aan dit bergvolkeren is dat de vrouwen hier de baas zijn (dus net als bij ons thuis, hahaha!) We zitten op 2500 meter hoogte en dat is ook direct merkbaar. Het hotel ligt midden in het centrum van Shuhe, een dorp met een heel oud centrum. Het dorpje staat dan ook opde werelderfgoedlijst van Unesco.
De Naxi's hebben dit dorp gebouwd en heel veel van de oude straten en bruggen zijn er nog. Tussen de straten door loopt een smalle beek die het smeltwater van de Jaden Dragon Snow Mountain afvoert. Deze berg is, als het helder weer is, te zien en is ruim 5000m hoog. Hier ligt op de top nog een gletsjer, maar het gehelelandschap is gevormd door de duizend jaar oude gletsjers die geleidelijk overgaan in een subtropische vallei.
Ons hotel, Huifeng Inn, is wederom een heel authentiek hotel met een hele originele inrichting rondom verschillende binnenplaatsjes. En het ligt in de verkeersvrije zone, alleen de paard en wagens komen hier. Zelfs fietsen of brommeren wil je niet over deze keien. Het is wel een redelijk toeristische plek, met wederom bruidjes op iedere hoek met jurken in de meest felle kleuren...vooral rood en knal groen zijn hip en de bruidegommen dragen vaak een ruitjespak.
We hebben dit hotel gekozen vanwege het feit dat ze een zwembadje op een van de binnenplaatsen hebben. De jongens zijn dan ook danig teleurgesteld dat het veel te koud en nat is om in dit mooie badje te plonzen.
Gelukkig schijnt de dagen daarna de zon volop. Beide dagen vertrekken we met mountainbikes voor een toer door de regio. De eerste dag naar een dichter bij de berg gelegen dorpje Baisha. Een leuke rit dwars door de velden en met uitzicht op de Jaden Dragon Snow Mountain. De tweede dag fietsen we zo'n 20 kilometer heen en weer naar ontzettend druk en toeristisch Lijiang.Lijiang heeft een mooie en levendige oude stad maar is wel met toeristisch...en dan hebben we het over de Chinese toerist, want slecht een enkele westerling komen we tegen. De jongens zijn dolblij dat ze een KFC tegenkomen en genieten om 11 uur 's morgens van een kipburger.
Na de fietstocht is er dan echt tijd voor het zwembad, wat helaas wel heel koud water heeft. Maar dat mag de pret niet drukken. We nemen lekker een duik en drogen op in de zon. Het is naar schatting zo'n 24 graden.
We lazen dat er in Nederland een flinke storm geraast heeft. We benijden jullie niet. We gaan er maar vanuit dat alles goed is gegaan daar. Tegelijkertijd zijn ook veel van jullie aan het rondreizen. Leuk om te weten dat we familie en vrienden hebben die op dit moment in Maleisië, Indonesië en Thailand reizen. Geniet nog even van al het moois.
We hebben wat problemen om de foto's op de website te krijgen. Dus met enige vertraging komen ze er hopelijk toch nog aan....even geduld svp.