family.reismee.nl

2015 shaxi vallei

Rust in de Shaxi-vallei.

We zijn met een chauffeur richting het park van Shibaoshan gegaan. Deze 16 grotten bevatten de best bewaarde boeddhistische grotsculpturen van de provincie Yunnan. De sculpturen dateren uit de 8ste tot en met de 13e eeuw en zijn in de rotsen uitgehouwen door het Bai-volk dat in dit gebied woont.

Al bij de eerste tempel worden we erop gewezen dat helemaal aan de top van de berg een ceremonie gaande is omdat een nieuwe tempel geopend zou zijn. Dat betekent wel een klim van een uur steil omhoog, maar dat hadden ze er niet bijgezegd. Echte doorzetters als we zijn geven we niet halverwege op. We worden onderweg vermaakt door de vele makaken en de lokale bevolking die alweer huiswaarts gaan. Eenmaal boven gekomen is het een gekrioel van wel 200 oudjes (we vragen ons af met welke lift zij naar boven zijn gekomen? Maar ik vrees toch dat ze dezelfde weg bewandeld hebben als wij en dat maakt dat we echt niet kunnen opgeven). Die oudjes hebben hier met z' allen duidelijk iets te vieren. Er wordt rijst en groente gedeeld en de dorpsgeruchten verspreid. Ze zitten heerlijk in groepjes te keuvelen of doen nog een gebedje bij de tempel, die naar onze inzichten echt niet nieuw is. Het ziet er gezellig uit. de mensen laten ons wel toe, maar maken niet echt contact. Dat geeft ons wel de mogelijkheid even lekker rond te kijken, om volgens onze weg terug te bewandelen aan de andere kant, waar voor iedere traptrede wel een aap aan de kant van de trap staat. Dat zijn er dus heel wat en zorgt voor de juiste afleiding.

Na deze klim en afdaling hebben we wel een koude cola verdient en we nemen het busje naar de andere kant van het park waar nog een tempel is, maar dat kan de jongens niet meer beroeren.

Vervolgens wandelen we door een prachtige omgeving naar het dorpje Shaxi, nog zo'n twee uur afdalen vanaf Shibaoshan. Eenmaal beneden in het hotel (Cato's Inn) staat de bagage al op de kamer en zijn wij bekaf! Complimenten voor de jongens die hebben vandaag toch een wandeling van 5 uur achter de rug!

Shaxi is een prachtig dorpje met nog veel traditionele huizen en een authentiek dorpspleintje. In Shaxi is het massatoerisme nog niet doorgedrongen. Halleluja, wat een verademing! We genieten hier van rust, natuur en echt dorps sfeertje.Shaxi lag vroeger op de oude theeroute van China naar Tibet; hier werden de paarden beladen met theetabletten (in de vorm van een discus) waarna men op weg ging door de bergen. Er werd naast thee ook ander handelswaar als zout en specerijen verhandeld. De mooie grote witte huizen van rijke koopmanslieden zijn hier nog stille getuigen van. De andere gebouwen worden hier gemaakt van rode gedroogde klei, evenals de eeuwenoude poorten die hier aan de rand van het dorpje staan.

Met stijve kuiten van de wandeling nemen we een beetje rust vandaag. Het enige wat we doen is een stukje op de fiets door het boerenland en genieten van de rust in dezeshaxi-vallei.

Jan en Lillian

Wat zijn jullie in een andere wereld beland en doen jullie veel indrukken op. Maak maar veel foto's om nog lang na te kunnen genieten.

Yvonne

Willen jullie alsjeblieft niet weer zo'n vermoeiende dag doen?!?!?!? Ik zit hier achter mijn bureau te lezen en ik ben bek-af van jullie lange wandeling met al die trappen!!
Ik leef met jullie mee hoor.
Emily zou zo'n leuk aapje wel in het echt willen zien. Kun je er een opsturen?