family.reismee.nl

2015 Dali en de laatste etappe Hong Kong

Dali en de laatste etappe Hong Kong

Dali, de oude stad aan het meer. Is iets romantischer in de boekjes beschreven dan dat wij dat ervaren. Het is inderdaad een oude kern, wat overigens niet aan het water ligt, maar is in zijn geheel omringd door het nieuwe Dali wat een hele grote stad is. De natuur is hier dus ver weg. We verblijven hier 2 dagen en hebben via internet een Nederlandse gids gevonden, die ons zal rondleiden langs de hier wonende minderheden. Dag 1 gaan we naar een Bai dorpje en wandelen door een klein dorpje op een heuvel waar de geiten nog met de hand gehoed worden. De dames lopen hier nog in hun traditionele gekleurde kleding en zijn echt klein van stuk, m.n. de oudere dames dan. De jonge chinezen in het noorden zijn behoorlijk lang. Dit is dus wat goede voeding doet. Hier eten ze veel rijst. (Wat overigens dit jaar een hele slechte oogst geeft omdat het veel te lang droog is geweest. De rijstvelden staan nu dus vol met mais en tabak.)
In het noorden eten ze veel gevarieerder en hebben ook meer melkproducten zoals yoghurt dat bij hun dagelijkse voedingspatroon hoort. Vandaar zij veel langer zijn.
We zijn daarna naar een lokale markt gegaan welke eens in de 10 dagen wordt gehouden, volgens de Chinese kalender is dat heel logisch. Zij doen hier minder met de Romeinse kalender. Het is nu bijvoorbeeld, de zevende maanmaand. Op zo'n lokale markt blijft het genieten, hoeveel we er inmiddels ook al in andere Aziatische landen veel gezien hebben. Hier hadden ze zelfs groot vee, waaronder een enorme stier die ze in een hele kleine vrachtbrommer hebben weten te loodsen, maar die daar zo tekeer ging dat die vrachtbrommer niet recht te houden was.
Ook hebben we hele lokale kleine tempeltje en een pagode bekeken die beheert worden door 2 oude dames en bewaakt door twee waakse ganzen. Die doen het beter dan de waakhond, want die liep heerlijk te kwispelen.
Na de toer hebben de jongens hun hart opgehaald aan de pooltafel van het hotel. Zeden het voor het eerst, maar hebben er echt gevoel voor. Yvo staat er als een prof bij en samen met Gary wint hij de wedstrijd tegen 2 Chinezen.
De tweede dag worden we niet door Henriette, maar door haar Chinese collega Rachel begeleid. die dag hebben we vooral Yi mensen gezien en geluncht in de binnentuin van een Yi familie van 3 generaties die bij elkaar wonen, geheel volgens de traditie. We hebben ook nog een stukje met paard en wagen gereden door het dorp Xizhou.
Na de laatste trip zijn we aan onze lange reis naar Hong Kong begonnen. Om 11 uur 's avonds met de nachttrein die om half 6 in Kunming aankomt. Half slaperig lopen we de stad in! Hetwas nog donker toen we aankwamen en het regende. We hebben even door de straten gestruind en toen de Starbucks open was hebben we daar een uur of twee doorgebracht met heerlijke taartjes, thee, koffie.Lang leve Starbucks! Uiteindelijk zijn we van het station naar het vliegveld gereden met een taxi. We worden echt steeds handiger om zonder enige taal een taxi te regelen, af te dingen en vervolgens toch prima op de juiste plek aan te komen. Dat gaan we nog missen als we thuis zijn.
We vliegen naar Hong Kong en hebben daar de laatste 4 nachten voordat we naar huis komen. daarmee nemen we afscheid van China. We hebben ons ernstig verbaasd over de Chinezen gebruiken:
- het hard en luidruchtig rochelen op straat nadat er eerst flink is opgehaald
- afschuwelijk toiletten, soms niet meer dan een gleuf in de grond waar 5 toiletten op uit komen als je pech hebt en je hebt de achterste dan komt de ontlasting van de eerste 4 ook bij jou langs, er zijn er dat er de niet eens deurtjes voor zitten....( gruwelen)
- voorpiepen in de rij, er gewoon even tussen schuiven, geheel onschuldig
- ons aanstaren alsof we een aliën zijn en bij voorkeur nog even stil staan om een foto te maken
- ontzettend hard praten naar elkaar en door de telefoon
- met de mond open eten of heel hard smakken en slurpen
- slechte manieren in het verkeer, als voetganger ben je niets en rijden ze gewoon door
- heel lang in het Chinees blijven doorpraten ook al heb je in alle talen vertelt dat je er niets van snapt
- verder zijn ze best vriendelijk ( hahaha)

Marja

Wat een verhaal weer. Heerlijk, maar wat zal jullie eigen schone sanitair een zegen zijn. Geniet nog even van de laatste dagen. Het is zo voorbij. Hier alles goed. Ik ben weer helemaal tevreden. Groetjes!

Nel Weber

Genoten van de verhalen, beleef het gewoon mee,
wat heerlijk om dit samen als familie te doen!!!

Tot later!

Groetjes X

christine

Stoer hoor! Wat leuk al jullie belevenissen te volgen. Wat een mooie foto's. Nog veel plezier de laatste dagen!
Groetjes Chris

Tjaart en Mireille

Wat leuk om via jullie verhalen een kijkje in de Chinese cultuur te hebben. Geniet van jullie laatste dagen in Azië! Maar jullie kennende gaat dat helemaal goed komen (op die toiletten na dan...). Liefs van ons alle 5