family.reismee.nl

2019 Japan - Tokyo

We hebben al veel Aziatische steden gezien maar Tokyo is wel echt uniek. Niet te vergelijken met de andere steden.

Het begon al in de metro van het vliegveld naar het centrum. Stil…niemand praat. 95% zit op zijn telefoon en 5% slaapt. In de stad s’ avonds: geen toeterende auto’s of brommers, heel veel elektrische auto’s, een paar fietsers en niemand die hardop praat. Het is gewoon doodstil en dat voor een stad met 17 miljoen inwoners. Beetje onwerkelijk wel.

Dat was wel de eerste indruk natuurlijk, want na een goede nacht slapen, bezoeken we een paar wijken in waar je de neonreclame, de arcades en continu voorbijrijdende vrachtwagens met reclame en luide muziek niet kunnen ontgaan. In dit deel is het te zot voor woorden. Is dat dezelfde stad? Op de Shiibuya crossing, de meest drukke oversteekplaats van de wereld denk ik. Op dit kruispunt gaan alle stoplichten voor het verkeer tegelijk op rood en kun je dus ook diagonaal oversteken. Moet je in Rotterdam niet proberen. In een minuut (de tijd dat de wandelaars de straat domineren) gaan honderden misschien wel duizend mensen tegelijk naar de overkant. Zonder dat mensen elkaar in de weg lopen kruisen ze elkaar midden op de weg. Fantastisch om te zien en tussen te lopen.

De metro is ook een waar spektakel. Zelfs Yvo die een wandelende google maps is, of misschien wel het navigatievermogen van een postduif heeft, gaat zelfs hier in de fout. Met 13 lijnen en 8 miljoen reizigers per dag is het het drukste metronetwerk van de wereld. En ook hier is iedereen weer muisstil. In- en uitstappen gaat heel relaxt en als je maar links houdt bij de trappen gaat ook dat allemaal van een leien dakje. En rond spitsuur is het proppen tot de metro vol zit, adem in houden, zodat de deuren nog kunnen sluiten en pas dan weer ademhalen….

Ons hotel zit in het oudere rustige deel vlak bij de Senso-ji tempel. We hebben twee mini kamers maar met een heerlijk bed en douche op minder dan 15 m2 (maat van een Nederlandse cel volgens Gary). Overal om ons heen kleine Japanse restaurantjes. Dus verhongeren gaan we niet. Alhoewel iets te ontbijten vinden dat lactosevrij is, is wel een hele uitdaging. Het Japanse teken voor melk kennen we inmiddels, maar dat zit dan ook overal in. Wordt dan toch gewoon rijst of noedels voor ontbijt.

Op onze tweede dag hebben we de Sushi workshop gedaan, waarbij we les kregen van een ware sushimaster die ook de vergunning heeft om de giftige kogelvissen te mogen serveren. Dat is een hele kunst, omdat als de kok dat niet goed doet, het echt een dodelijk maaltje is. Zie ook het linkje: https://www.youtube.com/watch?v=3G6XEiDuwZI
Maar daar hebben we ons niet aan gewaagd. Voor ons was de sushi al een uitdaging op zich. Super leerzaam, lekker…en leuk om te doen.

Nu zijn wij niet zo’n museumgangers, maar op een regenachtige tweede dag leek het ons wel een goed plan om een modern museum te bezoeken. Ik had mooie foto’s gezien op internet. Helaas was het museum wat we bezochten totaal de verkeerde. Niets digitale interactieve kunst maar gewoon schilderijen van vroeger tot nu. Daar waren we snel op uitgekeken… maar gelukkig konden we er wel om lachen. Het museum dat we wilde bezoeken ligt helemaal aan de andere kant van de stad….en die was echt super; Interactieve digitale kunst. 2 musea in 2 dagen is wel ons record.

We hebben genoten van het bijzondere Tokyo. We hebben alle uitersten wel gezien. Alles keurig op tijd, geen afval op de grond, slechts één zwerver gezien, alle kantoormensen keurig gekleed en hele lange dagen makend, stilte in de metro’s. En aan de andere kant de gekte van de manga, neon, overvolle metro’s, cafe’ met poezen, honden, egels of uilen ( en dat allemaal omdat de Japanners zo klein behuisd zijn dat ze zelf geen ruimte hebben of tijd voor de dieren). Niets is te gek hier.

Fijn om morgen weer op pad te gaan. We hebben onze treinpassen geactiveerd, dus we kunnen het hele land door. Om te beginnen gaan we morgen naar mount Fuji en slapen in een ryokan. Een kleinschalig hostel met alleen kamers met futonmatrassen, en gedeelde wasgelegenheid. Vaak met een onsen; thermaal bad. Gescheiden voor mannen en vrouwen.

Jossie

Wat een heerlijk 'levend' verhaal! Ik geniet weer mee. X

Wil

Heerlijk dat jullie zo genieten. Ik heb ook genoten van de humoristische stijl van schrijven. Wacht (on)geduldig op het vervolg van jullie reis. Groetjes van een wel heel warm Nederland 37 graden.

Sarina

Wat bijzonder! Bij de oversteekplaatsen een soort menselijke mierenkolonie. Ga je hier in Rotterdam idd niet meemaken.

Christine

Fijn dat jullie je zo vermaken! Tuut had ook al verteld dat het daar zo stil op straat is vanwege de elektrische auto's. En over dat kruispunt. Waarschijnlijk nu lekker rustig waar jullie nu heen gaan. Veel plezier! X

Oma Pors.

Het is weer heerlijk om te lezen, dat jullie zo bewust kunnen genieten en van iets wat niet normaal is voor jullie. Museum !!
Ben benieuwd naar jullie andere avonturen.